Prosvetni glasnik
110
Изложба је имала 12 секцпја и 44 подсекције, својих стотину постројен.а подељених на 325.000 квадратних метара, од којих је 6000 заузимао човен. У овом одељењу 1лп§пег п његови сарадници хтели су милијунима посетилаца улити оно лепо поверење у резултате научничког пстраживања које је иримењено на све оно што штеди и помаже здрављу човечјег органпзма. Почиње се са човечјим телом од његова иорекла. Ту је ћелија будућности, која се рађа, расте, завршава. Структура, хармонија и живот овога тела немају више тајни: цело човечје биће са свима својим органима пред нама је изложено. Ту су анатомски препарати, модели од воска; ту су обавештења о ваздуху, води; све о храни, о индустријској игијени, заразама, о измени детета, о физичкој култури: све је то методички сређено и расиодељено тако, како то само може Немац да изведе. Овај одељак је живи ручњак знања и игијене о човеку. Прелазећи редом остале делове изложбе, писац се нарочито задржава. на одељку о игијени детета и школској игијени. У овом одељку знање о животу најозбиљиије се утврђује. По свпма павпљонима разних народа утврђују се исти наиори да се заштите деца док су мала и да се одојчету осигура здрава храна. Немачки одељак овако је подељен: игијена собе болесне одојчади. старање и храна; заштита одојчета, Филантропска организацаја, савети матер .ма. употреба млека, апарати за стерилизирање; статистика дечјег морталитета; заштита сирочади; морталитет одојчади иреко лета. Статистика овде најјасније утврђује колико је важно мајчпно дојење, и у исто доба жигоше онај нехат који упропашћује хил,аде и хпл,аде ове невинашчади, која умире зато што се о њима нису умели за времена постарати и побринути. — Нпје довољно само спасти младо дете, наиротив треба га подржати кад му је породица спречена или зато песпособиа. Једина је изгледа Угарска, бар по једној брошури, која се налази у њезином одељку, у којој наиуштено дете мора прихватити држава и о њему се старати. Школска игијена по себи се разуме заузимала је на овој изложби врло видно место. Била је иредстављена: 1) одељењем историјским и репроспективним, 2) посебпим пзложбама поједпнпх земаља и 3) једним интересантнпм одељењем немачким. Варош Анверс изнела је инструктивну брошуру о школској органпзацији онаквој какву је она створила: зидање школе, осветљење, грејање. чишћење и дезпнФекција, школскп намештај, игијена ученика, и лекарско старање, настава игијене. Из једног иодатка види се да се иотроши по 3000 дип. на украс једне учионице радовима каквог уметника који је свршио своје науке у вишој уметничкој школп. — Еиглеска је представила своје школе у слободном ваздуху и то ону у бћо®е1Ди-у, БагНпдкоп-у, Наск1еу-у. Педагог п администратор немачки сагласни су да развију школску игијену. Овде се морамо дивитп Немачкој. У овом одељењу има осам иододељења: Подизање зграде и унутрашња организација су потпуно рационалие. Ради утврђења свега што је практпчки примењепо пред нама те ноколпко планова скоро подигнутих школских зграда. На сваког ученикв у сваком разреду у ком их је по 64 долазо у простору 0'89 2 м. а у запремини 3'85 3 м. 0 игијени разреда такође се води врло велика брига. Нарочита се пажња ноклања осветљењу природном п вештачком. Под рубриком: Игијена наставе школски музеј у Хаиоверу изложио је своја истраживања у ВпгдегзсГш1еп о саветовањима родптељским, о те-