Prosvetni glasnik
НАСТАВА И КУЛТУРА
381
гача установа школске штедионице од неоцениме је користи. Нисам опазио никакве зле поеледице". Пијагет, учитељ у Бајарду (Најнбург) пише: т 11о моме мишљењу гиколске су штедионице најбоља иредохрана (РгазепаИутИШ) иротив лакомислености и расииања, а код васпитања. главно тежите је у иредохрани. Ако се дете у раним годинама навикне на штедљивост, оно ће то у старије дане чинити као нешто што се по себи разуме, и без чега се бити не може. Дете ко.је штеди навикава се на ред и да се брине о својим пословима. Зар онај који као дете научи да уважава пет пара, може постати распикућа као човек? Зато онај који научи децу на штедљивост, ред и радљивост, нека буде сигуран да је учинио велико добро отаџбини, јер ће те особине умањити сиротињу и преступе у народу-. Хартман, учитељ у НсФтенбаху (Цирих) јавља: .Морални утицај школских штедионица тако је велики, да се само може жалити што сви нашм ученици нису уједно и улагачи". Латур, учитељ у Корцелу (Најнбург) одговара: „Деца која доносе^ своје уштеђевине школској штедионици, знају зашто штеде. Родитељи, којима ја потпуно верујем, казивали су ми како су се аихова деца као улагачи у многоме измепила на боље. Она су научила да воде рачуна о себи и својим стварима, и добила су тачан по.јам о новцу, па се то познаје и на њихом целом карактеру. Ученик који .је члан школске штедионице, обично боље и учи, бива уреднији и води више рачуна о себи, а скоро никада га не ћете ухватити да је свој новац трошио за непотребне ствари. Моје је најдубље уверење да &е школске штедионице врло много доиринети оиштему благостању целога народа. С тога сваки умни човек треба колико год може да ради на пшрењу ове идеје. Збиља, ко разуме да навикнс децу у првим годинама живота на штедљииост, тај је нашао најбоље срество, којим ће их у доцније време њихова живота одбранити од пијанства, распикућства и оргијања, Али постоји страх да ће деца услед штедљивости постати тврдице и саможиви. Тај је страх неоснован, као што у опште ја нисам опазио никакве зле последице од школске штедионице. „Да нисам ја сувише одушевљен за школске штедионице, иа да с тога не видим њихове мане? Да нисам још довољно обавештен, те да не видим и њихове тамне стране ? Па како све што је човечије има светле и тамне стране, зар и школска штедионица, као створ руку човечнјих да их нема? Али ја вас уверавам, да ја нисам могао запазити ни једну злу страну школске штедионице код мојих 200 улагача — ученика; разуме се ако се ствар паметно и с вољом ради. Све мане и сви недостатци школске штедионице долазе услед неразумевања, нехатности и неисправности у руковођењу, и махне за ове