Prosvetni glasnik

НАСТАВА И КУДТУРА

б1б

здравље већине ученика зависи од тога. што као мала деца нису дојена већ се вештачки хранила; да ли од нехигијенских школа и претераног рада у школи; да ли од нехигијенског живота у кући или од недовољне исхране или услед каквог другог узрока. Резиме свега овога је: да треба прегледати еве ученике па и основних школа два пут годишње: при ступању и при свршетку. НаЏћо стање здравља записати у ђачку књижицу, где треба да су назначени и податци здравог и добро развијеног ученика у томе добу. Вођење тих података треба систематизирати, да буде подједнако и обавезно за све. 0 болесним и неразвијеним ученицима, поред обавештења на општим родитељским састанцима, треба дати и писмена упуства Формуларе, на којима ће бити назначено: која је болест, начин отклањања и лечења. У тим Формулама треба да су изнесене бар ове болести: акутне, дечЈе, заразне болести, јектика, крвне болести, болести органа за дисање, болести органа за варење, искривљеност кичме, кратковидост, нечистота, несразмерна и недовољна развијеност и очвршћавање.

У основним школама у Крагујевцу извршио сам у месецу јануару ове године преглед свих ученика. Тиме је добивен драгоцени материјал о стању садашњег здравља тих ученика као и о њиховом здрављу у будуће. Преглед и мерење извршено је код 631 мушких и 614 женских ученика основних школа, свега код 1245 ученика. При прегледу вршено је мерење обима груди, висине и тежине, у каквом су стању зуби и сви остали органи. Ти бројеви упоређивани су са оним бројевима, који су код здравих и добро развијених ученика, и при томе је нађен слаб телесни састав код ученика од 22'8°/ 0 до 42%- Проценат кварних зуба је ужасно велики. Он износи од 83% До 88%. Сваки ученик имао је просечно по два до три кварна зуба. Слаб телесни састав био је просечно код свих ученика 31%. а кварних зуба било је код 85 - 8 0 /°. То се најјасније може видети из следећих прегледа. (Види табеле на 516 страни). Из овог првог прегледа види се: да је треЛина ученика слабог телесног састава, и то више код женских него код мушких. да ироценат ученика слабог телесног састава не расте из године у годину за време школовања. Што значи, да школа није утицала на погоршање здравља код ученика,