Prosvetni glasnik

НРПКАЗИ П ОЦЕНЕ

65б

скпл тактом располагао, с које им страие ваља иристуипти и отпочињатп њпхово решавањ". А кад иас једаи иисац упутп у многим пптањпма и у пекпм нас подстакне, да и сами даље мислимо о њима п да сами до свога резултата дођемо, то смо онда обвезни, да му одамо цуну захвалност на томе. Лилан Шеви11. Веуие реЈадодЈ^ие, свеска за мај 1912. год. има оле чланке: Датинизам у Сједињеним Државама — ОађгЈе1 Сошрауге — Могло би се вероватп према карактеру амерпчке цнвилнзације, да класичке студије та.мо неће имати торена због конкуренцпје научних студија, које пзгледа да су нриродније народу потпуно оданом индустрпјп и трговинп. Баш на протнв број оних којп уче латннски последњих година веома се повећао. 1890 средње школе првога степена то ће рећп 1п§ћ зсћоо1з јавне или приватне и академије имале су 100.144 учепика који су учплн латински, т. ј. 33,62° 0 од целокупног броја ученика. 1899 број тих ученика бпо је 291.695, а 1909 —10 тај број износио је око 400.000 од чега је долазило на државне школе 362.548, а на нриватне 42.954. Интересантно је забележити овоме броју којп представља више од иоловине школске младежи, да су девојке у већинн, бар у државним школама, у којима их има 214.950 нрома 147.598 мушкараца. Повећање овога броја свакако долази од повећања броја школа, јер 1890 државнпх гакола било је 2256 са 200.000 ђака, док нх сад нма 7230 са 635.808 ђака. Поред овога, треба разлога тражити што педагозн Сједињених Држава веома цене учење латинскога, коме придају јединствепу васпитну вредност. Сем тога и они који имају да одлучују, куда да упуте ученике ради наука, сад боље разумеју но икада, вредност латинског језика, као срества за васпитање и културу. С грчким не стоји тако. 1890 учило је 12869, 1898 — 24994, од тога доба настаје опадање, 1903 било је 18000 јелиниста, а 1910 — 10739. И овде треба поменутп да женске односе превагу. јер 1910 од 5511 ученика грчког језика у државним школама бпло је 3442 девојчице према 2069 мупгкараца. У нриватним школама ствар стојп обрнуто .јер од 5220 ученика који уче грчки, 4395 је мушкараца а само 833 девојчице. Све ове нодатке узели смо пз књнге БаМп апс! Сггек 111 АтеНсап е(МисаИоп зугарозја он (;ће уа1ио оГ ћиташзЦс 8(;и(11е8 — Р л гапс1з Ке1зеу. У тренутку када се толнко дискутује питање о латинском језику вредно је ирибележити пдоје о том нредмету, код народа који служи као авангарда. Средње Америчка настава обухната два ступња. Првп ступањ то су државне школе, у којима учење траје четири годпне, почпње се са дванаестом а свршава са шеснаестом. У тим школама латинскн је Факулатативан. Други ступањ средње наставе јесу колежп, час аутономни, час нридати универзитетнма. Овде је латински обавезан за све четпри године. У садашње доба око 150000 младића настављају у колежу учење латинског језика. Према томе латински се учи осам година, са четирп или нет часа недељно, ире но што се добпје степен ћасће1ог оГ аг1з, који се у Америци добпја између двадесег нрве и двадесет треће. Писац вели ђака има донста и сувише, али он се пита да ли се постиже н иотребан квалитет. Он мисли, да не, јер ннсу добре погодбе под којнма се латински учи, а нпје му поклоњено довољно времена. И тога радп помишљало се, а и покушано је да се елементи латинског унесу у два последња разреда основне школе. Сем тога он помиње и осредњу спрему наставника латинског језика.