Prosvetni glasnik

626

ПРОСБЕТНЕ Г.1АСНИК

методск« и очигледно, извршили сте ногито корисно. Нико мањи него сам Лесинг мајстор је у таквпм ситнии исгштивањнма. Или нривукао вам је пажњу какав нозни Фрагменат напира, каквц се данас масама појављују и које ћете наћи у инглеским публикаци. јама, — а инглески, као нгто рекох, морате научити. Он још није иоуздано објашњен и одењен већ само означен као литерарна текст. Он има узвишен језик, који звучи и ритмички: да ли је то стих или проза? То вас одводи на метричко-ритмичке судије: уколико се у прози лалазе ритмичкч везивања и правилности? Написаћете метричку схеиу, па ћете опазити чнтав низ једномерних члапова: то морају бити стихови. Али на коју смо страну старе иојезије унућени? Композиција мора да је млада, она показује слободне, скроз компоноване ритмичке облике. Садржај је еротски, он нас води у свакодневни живот. И почетннк филолог мора се ту подсетити на новију комедију и јелинистички епиграм и на слободну уметност Плаутових СадШса. Тако можете ићи напред и у слободном раду с изгледом на успех огледати и вежбати своју снагу па свима пољима, па језику, метрици, исторпји књижевносги. Што сте у таквим радовима стскли за себе, то нећете изгубити никада. Поред папира су на врху споменици на камену као стални извори нових знања и проблема. Ви се бавите о једном старом натпису сакралнога характера, на пример натпису ич Анданије или Иобакаповељи, која је постала познатом због спора, који су водили Роде и Е. Мас. Обрадићете ове чудновате текстове ред по ред, оријентоваћете се с помоћу најновијих радника на главном одељку сакралних старина, саслушаћете спор око нриватног ку.гга и јавног култа и Дионисијевих мистерија. Приближићето сс вигинама науке или, боље, научнога живота. Или ћете наићи на пгтогод привидно сасвим неразумљиво, можда на нознога писца Нона и њсгова Шопу81аса. Разуме се, пссника треба схватити као цслипу. Ви ћете почети са Формалном страном, питаћете сс, одакле долази њсгов језик и његово стихотворство. Јасни ће вам одмах битн његови односи према Хомеру, али п даље нрема Теокриту, Калимаху, јелинистнма. То моратс читати, да. би вам све постало јасно. Садржај тражн своје право. Иснитаћете митограФСке изворе, схватање Дионисијева култа, уопште однос спева према многобожачкој религијп и митологији. Тад ћете сс сетити, да јс овај исти Ноп написао једну параФразу Јованова Еванђеља, Видећете буран људски живот и стајаћете иред знатним решгискнм и пс.ториским ироблемима. Или ћете чнгати какав позни роман — можда Лонга. Доћи ће вам на ум Гетов суд; како ,је он могао толико ценити дело, које нам се чини тако накићно ? Бићетс свесни тога, да нас разочарава извештачени јсзик нове софистикс. Вратићетс се на њсгове претече до Теокрита и Хомсра. Антички пастиреки живот, живот тако