Prosvetni glasnik

146

Просветни Глаенш«;

много јаче него код других наука, са чега би произвољно кретање у њему, без помоћне књиге, могло често бити некорисно и штетно лутање и траћење времена. Наставни програм обележио је у најкрупнијим потезима само главне делове, не упуштајући се у њихово детаљисање. С тога се и дешава да је настава често оскудна и површна, те не даје очекиване резултате. Поједини наставници задовољавају се да у I разреду упознају ученике само с појимањем одређенога круга бројева, или још и с првим појмовима о радњама у том кругу, не упуштајући се у писмена вежбања, која би требала да иду упоредо с усменим радом, као што се то чини и код букварског упознавања писмена и читања. То можда долази и са погрешно схваћене напомене о томе у прописаном програму за I разред, о чему ће доцније бити речи. Разно схватање програма чини један разлог више за потребу помоћне књиге, која би наставнике упућивала на рад у тачно обележеном обиму појединих радња и вежбања. Помоћна књига треба да представља разрађени ирограм свега оног градива које у настави ваља употребити. Ови разлози, који изискују помоћну књигу за Рачуницу, остају у главноме и за Геометриске Облике, који су програмом такође прописани и за ниже разреде. За њих пак постоји и један разлог више. Редак је наставник који је умео правилно схватити почетну наставу тога предмета; а многи се и не упуштају у рад на њему, готови да га прогласе као неуместан захтев. Могло би се управо рећи да се наставници плаше тога предмета, потискујући га све даље у старије разреде — у III, или и само у IV. Он чини најмучнију страну у основној настави, ма да су његови први појмови у прелазу од конкретнога ка апстрактноме лако изводљиви и схватљиви. „Недовољно разумевање и неумешност у геометриској настави чини да је општи успех у њој назаднији од свих других", -— како ми је то недавно потврдио и један од школских надзорника. Лек би томе био само у доброј помоћној књизи, Но није овде питање само о потреби уџбеника као помоћне књиге за наставнике. Много је веће вредности питање: треба ли уџбеник дати у руке самих ученика? И ако је потреба уџбеника за ниже разреде често негирана, постоји факт да је за рачунску наставу у II разреду наиисано за ученике повише уџбеника који се данас употребљавају, а један је штампан и за први разред већ у шестом издању. Та појава јасно казује да је велики број наставника који осећају иотребу уџбеника као помоћне књиге и у тим разредима. Међу уџбеницима за II разред поменућу само и методички рад педагога и професора Ј. Миодраговића. Налазим да од доброг уџбеника за ученике тих разреда не може бити штете већ само користи по наставу. Она се јасно види из разлога који су већ досад уопште изнесени у корист уџбеника, У таквом уџбе-