Prosvetni glasnik

Математика у Основној Настави

145

правила о уџбеницима, ни нови програми за поједине предмете, ни оштри министрови напади на спекулацију с приватним издањима 1 ), не имадоше трајна успеха. Покушај државнога моноиолисања уџбеника за основну наставу изазва против себе и писце и издаваче; опозиција је придоби.вала све већи број наставника, тако да је на прошлој Учитељској Скупштини тражена потпуна слобода у употреби уџбеника привашних издања. То би у најкраћим потезима била слика борбе за уџбенике и против њих у основној настави; а изнесох је једино с тога што је колебљивост, несређеност и спекулација у тој борби захватала и уџбенике за математичку наставу, утичући на успех у њој у толикој мери да су се често могле чутн оптужбе против лошега рада и недовољнога напретка. Треба ли говорити о оправданости уџбеника за математичку наставу? Може се рећи да је потреба уџбеника за Рачуницу и Геомешријске Облике у III и IV разреду изван спора; њу ће, без сумње, признати и најенергичнији поборници живе речи и чит.анака. Стога ћу говорити о њој само за наставу у прва два разреда. Против апсолутнога негирања потребе уџбеника у рачунској настави за ниже разреде могу се наводити стварни разлози. Ослањање само на еминентну вредност живе речи повлачи за собом претпоставку о потпуној спреми, извежбаности и умешности наставниковој, о његову системски припремљеном и сређеном градиву, о раду у подељеним школама с умереним бројем ученика по разредима, а што је најглавније, о довољности живе речи и рачунаљке у тој настави. Али нам стварне прилике о томе износе друкчију слику. У рачунској настави, као што је познато, не може бити довољно само познавање ученика с иојмовима о бројевима и рачунским радњама, који се подесно и лако добивају усменим демонстровањем предмета из најближе околине и пребрајањем и распоређивањем куглица, припремљених дрвцета, црта на табли, и т. д. Апстракција њихова у преносу на бројне знаке, допуњивање живе речи рачунском писменошћу, примене апстрактних операција на примере и задатке из живота, — све то изискује одређену и довољну количину вежбања и у школи и код куће, упућујући при том ученике на саморадњу. То већ показује потребу помоћне књиге у којој би било системски сређено потребно градиво. Таква би књига била корисна не само за учитеље почетнике, већ би била велика олакшица и за извежбаније наставнике, јер се њоме пре свега добива у времену за наставу, а затим помаже да се не мора сваки наставник за се и на свој начин бринути о прикупљању и распоређивању потребнога градива, што доводи до веће разноликости у настави појединих школа, па дакле и до разноликог напретка. Одређен и тачан системски рад у рачунској настави преовлађује Види „Нови Учитељски Зборник" од 1910, схр. 98.