Prosvetni glasnik

Настава францускога језика по живој методи

325

Али теоријска објашњења нису довољна: треба угипчити гласне* органе код ученика непрекидним понављањем, и зато ми препоручујемо опет наставнику да прави задуго, у почетку сваког часа, гаме гласова, вежбања у вокализацији на речима које су ученици већ научили. Ми мислимо да су та вежбања потребна сваког часа за време прве године, и да се, идућих година, треба да раде у правилним размацима, на пример сваких петнаест дана, затим сваког месеца, или чим се примети извесна небрежљивост у изговору, онако исто -методично као и прве године. У том циљу, ми смо саставили, у многима од наших првих лекција, мале таблице гласова; ако то нисмо урадили за сваку лекцију, то је било због тога да не бисмо одужили своју књигу. Нигде се нисмо бавили врло важним питањем о непостојаности гласа е, које се зове каткада немим е. Зна се, доиста, да један Француз иеће изговорити ову реченицу: Је те зшб герозе, тако како је она. написана, но да ће рећи: Ј'ше бшб г'робе, или: је т' бШб г'робе. Ми нисмо мислили да треба водити рачуна о том факту у првој књизи: то би значило компликовати без потребе и онако тежак посао наставников. С друге стране, многе од ових елизија припадају популарном језику^ и треба савршено познавање закона фамилиарнога језика па да се не падне у прегеривање. Све што ће професор моћи учинити, то ће бити да навикне своје ученике да не изговарају немо е на крају једне речи у којој се налази какав други самогласник, на пример: уоиб е!(еб), 1а р1ит'(е), ип'(е) регбопп'(е), и да избацује немо е пред једном речју која почиње самогласником: 1е Нуг\_еб4 Меи. Ми ћемо завршити ово излагање неколиким разматрањима о лекцијама и задацима. 6. Лекције Лекције ће бити врло просте: оне ће се састојати увек у ревизији страна које су објашњене у разреду, и у усменом понављању многобројних вежбања књиге, где се налази примена проучених правила. Ученици треба да потпуно поседују градиво ових вежбања; ради тога она треба да буду стално проучавана, и с времена на време лекција ће се састојати у општој ревизији ранијих вежбања. Мало доцније, почев од 15. лекције, од ученика ће се тражити да говоре на памет све брже парадигме садашњег времена глагола чија је промена била проучена. У главном, ми смо их забележили на крају сваке лекције. Диалог 19. лекције могу говорити на памет два ученика, од којих' ће један бити професор а други ученик; сваки треба да говори своју улогу без и најмањега устезања. Неколико малих, доста кратких парчади и текстова за читање могу се научити на памет, на пример: Мат (лекција 22). Еп с1аззе (л. 23);