Prosvetni glasnik

342

Просветни Гласник

школску годину сврше за по године. У овај разред дат је приступ и врло даровитој деци, и они.ч ђацима који су заостали услед болестп или сличних разлога. Овај разред састојао се из 40 ђака четвртога разреда. Год. 1917 основан је један други овакав разред који се од првог разликоваше по својој организацији и сврси. Овај разред се састојао од дечака и девојчица из 2., 3. и 4. класе осморазредне основне школе. Избор ђака осниваше се на психолошком испитивању. Једино деца са најмање 120квоциента интелигенције (Стенфорске ревизије Бине-Симонове методе) беху изабрана, не само да унапреде ђачки прогрес, већ и да сз увећа наставна основа увађањем културне обучне грађе. Учење немачког језика завело 'се већ у четвртом разреду. Читав овај разред био је лод управом једног професора месне учитељске школе. 8. Да би се убрзао прогрес врло даровитих ђака у 7 и 8 разреду, •образовани су нарочити разреди у Лиду (Саут Дакота) у 1914 г. Пронашло се да су ови ђаци у два течаја свршили рад од три семестра и да су постигли и већи успех него ли у обичним разредима. Год. 1915—1916 сличан експерименат је учињен и за врло даровите ђаке из 3 и 4 разреда. После тога овај се план прстегао и на 1 и 2 разред осморазредне основне школе. Сваки је покушај учињен у Лиду (у овој вароши предају и наш'е две Српкиње римокатоличке вере, чији су родитељи родом из Далмације) да се образују нарочити разреди под руководством „нарочито способних наставника". 9. Скоро исти план заведен је и у Фремингхему (Месечусец) у 1914 г., под туторством једног те истог учитеља, да се школски рад за 6., 7., и 8. разред осмора^редне основне школе сврши у две године. И овде се показало да је карактер рада одабраних ђака био болзи него ли у нормалним класама. 10. Експерименти са врло даровитом децом у Детроиту (Мичиген) такође су важни, јер они показују два важна фактора која се обично игноришу у плановима за гипко и брзо промовисање ђака, наиме, усвајање нарочите наставне основе и нарочите обучне методе за наставнике тих разреда. Ови су разреди основани само за ђаке 7 и 8 разреда осморазредне основне школе. Основица за одабирање ђака за оваке разреде беше: наставнички суд, резултати испитивања у енглеском језику и аритметици, успеси постигнути у мерењу памћења и способности Ашшљења, и, напокон, квоциенат интелигенције као што се то изналази помоћу Бине-Симонове методе за испитивање дечје интелигенције. Сврха ових разреда није толико да се убрза прогрес, колико да се умножи низ педагошко-школских активности што их даје редовна школска настава, и то помоћу увађања дебата, драматизације, вишег курса у музици, уметности и физичког васпитања. Изнашло се да је при обучавању врло даровите деце мање потребно дриловања а више објашњивања,