Prosvetni glasnik

Математика у служби васпитања

317

потенузи, или Хииократову теорему о једнакости површине правоуглог троугла у полукругу са збиром два месеца од полукругова над катетама описаних, а површина троугла и оба мања полукруга једнака с површином великог полукруга и оба месеца, — то ће исто толико мало моћи допринети разумевању животне законитости и ориентацији у животу, колико знати одлике минерала, величину и број прашника и тучкова у једне биљне врсте, одлике мачке и пса, број и облике костију човечјега и животињског костура, и све друго што се просто констатује, а не објашњава чињенице о законитости генетичког тока .и органског развитка. (Свршиће се) МИЛОШ Р. МИЛОШЕВИЋ

НАСТАВА ФРАНЦУСКОГА ЈЕЗИКА ПО ЖИВОЈ МЕТОДИ ПРАКТИЧНИ САВЕТИ Г. Светислав Петровић и ја затражјата смо од наших српских колега, наставника францускога језика, да изволе опробати у својим разредима живу методу која се употребљава у Француској и различитим земљама Европе; и, да бисмо им помогли у њиховом новом послу, ми смо написали један методичан курс францускога језика, који је ту недавно изашао из штампе (у издању књижаре Геце Кона, Београд). Ја бих желео сада, у наредним страницама, да зађем у појединости те методе, и да дам нашим колегама који још нису у њу посвећенн практичне савете; ја их молим да верују да наговештавање извесних поступака при раду нема ничега заповедничког, и има за циљ једино да подстакне њихову властиту инициативу. I. ОПШТЕ НАПОМЕНЕ Да би се с коришћу применила та метода, потребно је професору, осим стварног владања језиком, више других особина. Што ће можда недостајати у почетку некима од њих, то је вера. Међутши, вера, која може да подигне планине, овде је преко потребна. Треба да наше колеге буду убеђене као и ми сами да је априористичка граматичка метода коју су они досад употребљавали, безбојна, досадна за ђаке као и за наставника, и да никада не може довести ученике дотле да заистински завладају језиком који уче. Треба да буду убеђени да ће једино жива метода допустити ђацима да разумеју француски и да говоре, и да ће им тако исто једино она дати солидно познавање граматике. То убеђење они ће стећи одмах, ако буду хтели да лоајално опробају у својим разредима нашу књигу.