Prosvetni glasnik

318

Просветни Гласник

У истину рећи, та метода захтева много од наставника. Ништа пије лакше (али је смртоносно досадно) него казати једно граматичко правило, коментарисати га примерима и дати ђацима да га примене у преводима. Али предавати језик по живој методп, то захтева најпре инициативе и духовне гипкости, захваљујући чему професор може да нађе одмах многобројне примере, да поставља, готово и не тражећи, многобројна питања ученицима, да лако налази просто и јасно објашњење. Простота, јасност, интелигентна инициатива, то су" особине које ће морати да покаже професор францускога језика који жели да постигне добре резултате. Треба, доиста, стално одржавати код детета дух будан, подстицати његову радозналост, захтевати његов напор, понављати и понављати без прекида, и према томе говорити много, и увек јасно, са већ познатим речима. А затим, да би био јасан, професор треба да је тачно ограничио детињи речник, и да се држи строге методе (још строже него ли у другим наукама), да би увек прелазио с познатог на непознато, и да никад не би употребљавао речи које, будућк нису објашњене, не могу бити схваћене. И то, та крајња тачност која не оставља ништа случају, и та стална брига да се разред држи будним, изискују од наставника непрекидну, свакотренутну пажњу, и физички напор с којим је везан известан умор; али шта смета умор кад резултати дођу да награде наставника за све његове напоре? II. ПЛАН КЊИГЕ Књига коју смо ми написали има само један циљ: помоћи наставнику и допустити му да предаје методички ученику речник и граматику. 1. Речник Пре свега, и сасвим природно, ми смо побројили обичне, свакодневне предмете које ученик одмах опажа око себе; ми смо им приписали особине које се одмах примећују чулима : боје, облици, дименсије, поређења између предмета; ми смо описали ставове, гестове и покрете који се виде у разреду. Затим, остављајући ограничену средину у којој он живи с нама, ми смо га одвели у цео завод, и ускоро после ван гимназије и у његову породицу; ми смо описали кућу, говорили о одређивању сата, о времену, о годишњим добима, о неким занатима. Доцније, ми ћемо обићи град, гледаћемо сељака како ради на селу, и дивићемо се великим призорима природе; и најзад, нећемо заборавити да проучимо механизам интелигенције и разне манифестације моралног живота, то јест увешћемо ученика, мало по мало и обазриво, у апстрактан речник. јМи мислимо да ће наше колеге умети да оцене напоре које смо ми уложили да бисмо били прости, логични, методични; и ми држимо да они могу без бојазни поћи за нама путем који смо им обележили.