Prosvetni glasnik

један руски моралист и педагог: Григориј Певров

409

Петров се диви постигнућима великих светских уметника, не само зато што су-она велика због своје чисто уметничке вредности. већ зато што његова душа осећа у тим делима снажан и племенит позив на велику акцију, на тежак али славан рад, на све нова и нова „напред". Пре савршени оцењивач моралних вредности него литерарни човек, Петров је дао највећим делима светске уметности једно тумачење које није довољно искоришћено у двадесетом веку, и ако није баш тако ново. А то није мала заслуга. ' Педагог (Школа и ЖивоШ), тумач Еванђеља (Еванђеље и Живош), Словен (Сраској Омладини), народски човек (Луди ирофесор), моралист (више брошура и књига), Григориј Петров у свакоме своме делу даје сву пуноћу те своје мозаично израђене — ако се то може рећи литерарне индивидуалности. У свакој својој реченици он остаје исти, и његов топао, искрен и нежан тон, и његово снажно одушевљење за чисте идеје Истине, Добра и Лепог увек утичу на наше душе истом дубоком снагом. Уздижући свој, сасвим провидан у својој простоти, стил на поносити ниво једне апостолске убедљивости, крунишући своју хуманитарну динамику једном топлином која у својој чистоти постаје готово космичка, Григориј Петров је дао коначног израза немирима, побунама и стремљењима расног руског милосрђа. ЕВ. ЗАХАРОВ

ПЕДАГОШКИ ПОГЛЕДИ ЂОРЂА КЕРШЕНШТАЈНЕРА (Крај) Принципиелно изгледа К.-у да је ограничавањем појма државнограђанског васпитања несумњиво дата могућност за њ у облику који би одобриле све партије. Земљиште за практично извођење те могућности нашао је он у организацији радне заједнице, која је једино у стању да буди осећање одговорности и моралну храброст код ученика, и да та осећања учини водиљом при поступању ученичком. К. одваја прнтом више школе од нижих и мисли да нарочито прве пружају повољну прилику за примену идеја јединог правилног државно-грађанског васпитања. Као практичне примере за то наводи он енглеске Огеа! РиђПс бсћооЈз, које одговарају секундарним (грађанским) школама. 0 организацији тих школа не може писац ових редова, на жалост, да каже више него што чини К. Извештај који он о њима даје, није до душе исцрпан, али може да послужи за карактеристику. Радна заједница и самоуправа битне су одлике ових школа с интернатским васпитањем. Сваки ученик учествује у заједничком раду једне или више мањих група. Образовање таквих радних заједница олакшава