Prosvetni glasnik

692

Просветни Гласник

И Музеј Српске Земље у Београду је помогао неколиким средњим школама, пославши, некој већу некој мању, збирку зоолошких, минералошких, петрографских, геолошких и палеонтолошких објеката из наше земље. Материал је понешто издвојен из дублетена музејских, као и из Геолошког и Минералошког Завода београдског Университета, нешто (зоолошки) из богате збирке са имања Беље која је уступљена Музеју; један део су скупили на својим екскурсијама управник и кустоси музејски или пријатељи Музеја, а један део су послале поједине школе из своје непосредне околине. Сви су објекти претходно тачно детерминисани у Музеју и збирке послате потпуно одређене и систематски уређене. Оваких збирака је добило око двадесет средњих школа, већином у Јужној Србији. И тако се у неким средњим школама ове школске године вршила настава физике, хемије, јестаственице, и др., без учила, јер су збирке стигле доцкан. Неке школе се нису могле користити ни тим добивеним збиркама, пошто или нису имале кредита за ормане, или нису имале простора за смештај ормана баш кад би ових и било. Отуда је крај школске године затекао у овим, срећом не многим, школама неотворене сандуке са училима, или учила повађена из сандука и порастурана по поду ма какве собе. Јасно је да се у овим школама није могло свршити ни потребно сређивање ни инвентарисање збирака. Потребно је нагласити да је било и таквих школа које нису располагале потребним кредитом, па су, добровољним прилозима или другим средствима, дошле до ормана и удесиле врло лепе збирке (Велес и др.) Збирке средњих школа у Банату, Бачкој и Барањи готово су потпуно снабдевене, и ако у некима, у онима које су за рата служиле као болнице, нису уређене ни правилно инвентарисане. Готово у већини ових школа зидови по ходницима и учионицама пуни су карата и слика етнографских, зоолошких, ботаничких, из физичке географије, историјских, из класичне и модерне уметности, песника и историјских личности, итд. Уз то, у многима има гипсаних фигура чувених личности или копија класичних радова. Све су збирке, слике, карте и модели набављени пре ослобођења, што се могло у по гдекојој шксли видети до краја ове школске године по етикетама на маџарском, односно немачком језику. Кабинети физички, хемијски, јестаственички, свуда су, сем са изузетком неких нових школа, тако снабдевени да задовољавају у свему потребе средње школе. Чак шта више, у Н. Врбасу на пр. школа „располаже богатим кабинетима и збиркама, и све је у најбољем стању. Физички кабинет представља једну реткост од огромне вредности. Исто је тако врло богата и јестаственичка збирка" ; у Вел. Кикинди су „кабинети и збирке тако лепо снабдевене и још лепше се у добром стању одржавају, да би се то могло пожелети за све школе у нашој Краљевини". Неке школе, као на пр. у Вел. Кикинди, располажу поред фи-