Prosvetni glasnik

708

Просветни Гласник

и новаца, и времена, и рада. Зато су још пре четрдесет година чињени покушаји за уређење продужнога образовања народне младежи, али, на жалост, без икаквих успеха. На извођење тих покушаја утрошено је много и новаца и времена, и сви ти покушаји остали су ипак само неуспели покушаји. Због тих неуспелих покушаја створено је уверење да у нас нема ни услова ни могућности за увођење обавезнога продужнога школовања народне младежи у народним школама, јер нити држава може поднети толике материалне жртве колике су потребне за то, нити сам народ увиђа корист од школовања своје деце, па зато нерадо даје децу и у основне школе, а камо ли још и у школе за продужно школовање; да прост народ сматра школовање деце за дангубу, и да се зато одупире дужем трајању школовања своје деце; и кад је било створено такво уверење, онда се ништа више није ни предузимало за увођење продужнога школовања народне младежи. Овако уверење казује јасно да наши ранији просветни управљачи нису умели да увиде и схвате једно одвећ значајно социално питање, а камо ли да га добро реше; то питање и сада стоји нерешено, и докле год се оно добро не реши, све дотле неће се у нас доћи до једнога рационалнога школскога система. Најсилнија тежња која се опажа у животј / људи јесте тежња за одржањем. Она се опажа у разним појавама и облицима у животу свих народа, па и у животу нашега народа. Велика већина нашега народа проводи тежак и мучан живот, или друкче речено, тешко се одржава у животу. Ако је кућа задружна, онда је све добро, али је тешко и претешко у инокосним домовима, где нема довољно одрасле чељади. Зато су одрасла деца у сеоскоме дому права благодет и велика потпора родитељима у домаћим пословима, и зато се родитељи у селу не могу тако лако лишавати ове толико потребне дечје помоћи. Јасно је, дакле, да се ни родитељи не могу лишавати толико иотребне дечје помоћи у домаћим пословима због дечјега школовања, као што се ни деца не могу лишавати потребнога школовања због помоћи родитељима у домаћим пословима. Потреба је и једно и друго, и обадве потребе су неопходне. Зато и јесте сва мудрост у томе: како да се задовоље обадве потребе; како да се не лишавају ни родитељи дечје помоћи у домаћим пословима због дечјега школовања, нити да се деца лишавају школовања због помоћи родитељима у домаћим пословима? То је то питање, које је у нас још нерешено, а које треба добро решити, па да се може доћи и у нас до једнога рационалнога система школовања народне младежи. Кад се пре неколико десетина година покушало да се и у нас уведе продужно школовање народне младежи у народним школама, када су биле заведене најпре више основне школе, па затим и грађанске школе, наишло се на велике сметње и тешкоће, наишло се на недостатак и у