Prosvetni glasnik

714

Просветни Гласник

економи, инжењери, геодети, књиговође, и друга лица са стручном. спремом. Пошто би било скраћено време учења у основној школи, а школовање младежи продужено од четири на осам година, то би наставни програм за основне школе био знатно скраћен. За продужно школовање морали би се израдити специални програми: за грађанске школе у градовима, за девојачке школе у градодовима, за продужне школе у селима, за грађанске школе у селима, и за домаћичке школе за сеоску женску младеж. Поред предмета за опште образовање, као што су матерњи и државни језик, народна историја, познавање домовине, политички и физички земљопис, познавање природе, рачун са основима геометрије, хигиене и вештина, наставни програми за ове школе обухватали би и специалне предмете ради спреме младежи за послове којима ће се одати после школе. Тако би наставни програм за грађанске школе у градовима обухватао још и основе технологије, основе народне економије, хемију и физику, књиговодство, кореспонденцију, стране језике, стенографију, писање на машини, стручно цртање, и др. Наставни програм за девојачке школе обухватао би, поред предмета за опште образовање, још и шивење и кројење, кување, домаћу економију, вештачке женске ручне радове, стручно цртање, хигиену дома и хигиену хране, и др. Наставни програм за сеоске продужне школе обухватао би, поред предмета за опште образовање, још и основе свих грана пољске привреде, тумачење природних појава и утицај њихов на живот и развиће биља и животиња, ручне радове, практичне радове у пољу, и све остало што се односи на послове из области пољске привреде и домаћега газдинства. Наставни програм за грађанске школе у селима обухватао би и теоријску и практичну наставу из пољске привреде на школској економији, а наставни програм за домаћичке школе за сеоску женску младеж обухватао би теоријску и практичну наставу из свих грана домаћинства, поуке из хигиене, и све остале потребне поуке за сеоску женску младеж. Наставни програм за грађанске школе и у градовима и у селима обухватао би још и грађанске поуке: основи државнога уређења, грађанска права и дужности, значај самоуправних тела у држави, и друго. Кад се заведе овакав систем школовања народне младежи за оба пола која не ступи у средњу школу, и са овако уређеном наставом, онда нису више потребне све оне разне врсте школа које сада отварају и одржавају поједина министарства, као што су ниже пољопривредне школе, трговачко-занатлијске вечерње и празничне школе, женске раденичке школе, и др., пошто се све што се хоће да постигне овим школама, постизава, ако не у већој, а оно бар у истој мери, и оваквим системом продужнога школовања народне младежи у народним школама,