Prosvetni glasnik

Циљ пре давања биологмих наука у средњој школи

723

вија интересовање за природу и њене појаве и да развија љубав према природи. Све је то тачно, али није тачно кад је оделито и посебно, свако за себе, него кад је у целини. Мени се чини да ми данас треба да признамо да је главни и општи задатак предавања биолошких и у опште природно историјских наука у средњој школи стварање и образовање здравога мишљења код ученика: да се навикну да гледају и виде, да виде и запажају, да запажају и оспособе се да оцењују велики значај реалних факата и појава; а да се то успе и постигне, од велике је просветне вредности. Стога је немогућно заменити ма чиме природне науке у средњој школи. Најлепше особине интелекта тешко да би се као што треба могле развити ма чиме другим тако као што се развијају науком о изучавању природе. Ми морамо тежити и на томе радити да се ученици сами навикну да сва своја мишљења и опажања, све своје поставке и суђења, заснивају само на оном што је утврђено и доказано, на ономе што у опште може бити доказано, тј. на реалним фактима који се могу запазити у научном експерименту. Предавање биолошких наука треба да буде тако основано, тако изведено, да се њим ученик не само научи да запажа поједина факта и појаве природне; да их уме не само правилно описати, него да он проникне у суштину значаја реалних факата као извора, или боље рећи као полазне тачке за сваку врсту излагања и расуђивања. У области биолошких наука ни један извод, ни једно мишљење не треба да буде примљено са свом готовошћу, ако се оно не заснива на реалним чињеницама; још мање ни један извод не треба да буде примљен, ако је у противуречности са стварним чињеницама. Изводећи закључак из свега досад реченога, мени изгледа да при стварању научног плана, као и при избору научног материала, као и при размотрењу тема, вазда треба тежити да се код ученика развије моћ оштрог и јасног разликовања шта значи једно тврђење, ма то било и од ауторитета, које је субјективно мишљење или мисао без подлоге, а шта значи правилно научно гледиште основано на фактима. Ово се ни у ком случају не може објаснити ни показати ученицима одједном; то се постиже само дугим систематским и с планом израђеним предавањима. Овде бих хтео истаћи још једну, чини ми се, стварну заблуду многих савремених метода предавања биолошких наука. Данас се старају и паште да ученицима што је могућно простије и јасније прикажу појаве живе природе. Но та тежња у основи својој није правилна. Ни најсавршенија наука не тежи да нам објасни безбројне разноврсне појаве природне које смо запазили, него да их по могућству што боље схватимо, да их ра^умемо. Јер схватити једну појаву и објаснити је — није исто. Мени се чини да се савремено предавање у школи и сувише уда-

46*