Prosvetni glasnik

Старање за врло даровите ђаке у Немачкој

657

повољни за домаће задаће ђака, школе су основале клупске собе, сале за учење и библиотеке. Предузети су и кораци за осигурање телесног здравља ђака, према којима су за све ове ђаке обавезне гимнастика и периоде за рекреацију, где се убраја веслање, тоциљање и излети У природу. Важност овог добро опредељеног наставног плана састоји се више у његовој интенсивности него ли у његовој екстенсивности. Циљ се не састоји у томе да се ђаци брзо промовишу помоћу наставне основе и помоћу увађања нарочитих брзих напредних класа (као што се то огледало нпр. у Бинеовом експерименту у Паризу, где је једна група ђака свршила лицеј од шест година у три године), већ у томе да се даде потпуна школска организација која би веома даровитој деци дала прилике да дођу до фундаментално организованог васпитања. План ове организације нарочито је удешен да се деци даде прилике за што раније специалисање и прелаз из елементарне у средње школе без икаквог губитка у времену. У главноме ради социолошких разлога, доба одабирања беше коначно у тринаестој години. У овом добу (када почиње и доба пубертета), наставници и педагози су кадри да са доста великом сигурношћу процењују ђачку надареност и способност даљег васпитања (образовања или школовања), јер су деца већ свршила седам разреда осморазредне основне школе. И социалне преграде које се рађају касније у животу, такође се донекле руше са заједничким реминисценцијама на дане школовања. На послетку, овај је план у опште користан и по ђаке осморазредне основне школе, јер није за препоруку да веома даровита деца прерано напуштају елементарну школу, пошто су она ради своје способности, амбиције и вредноће прави подстрек за мање даровите ђаке. III. СКРАЋЕНА РЕАЛКА Осим скраћене гимназије и реалне гимназије, Берлин је завео и скраћену реалку за врло даровите дечаке. После свршене осморазредне основне школе, они младићи који су нарочито надарени у техничким правцима одабирају се за трогодишњу реалку. Оваки дечаци у стању су да ступе у 01зеггеа1бсћи1е, или вишу реалку. У добу од шеснаест или седамнаест година, и после свршетка овог трогодишњег курса, ученици ступају у индустриални и трговачки живот посве спремни да интелигентно предузму своје задатке. Нарочита сврха овог школског типа је да се повећа ученичко опште образовање помоћу специалног обучавања у трговачким, индустриалним и техничким предметима. Карактеристичке одлуке ове реалке огледају се у њезиној наставној основи: просветни гласнпк, п књ., 11 и 12 св. 1922. 42