Prosvetni glasnik

Старање за врло даровите ђаке у Немачкој

659

Кенигсберг, Крефелд, Есен, Ерфурт) већ су основали средње школе за женске и препарандије за мушке као оне у Берлину. Манхајм, Бремен, Шарлотенбург и Бреслау већ Су организовали гипки систем за промодију ђака и специалне 5ргасћс1аз5еп (где се уче страни језици) за веома даровиту децу. Систем који је усвојен у Лајпцигу даје прилике за рапидну промоцију почевши са другом школском годином. V. ДЕВЕТОГОДИШЊА ОСНОВНА ШКОЛА У ХАМБУРГУ Једна друга страна овог читавог покрета јесте оснивање деветогодишње основне народне школе у Хамбургу. Полазећи са социалног и политичког гледишта да веома даровиту децу не треба само приправљати за професије, већ и за практичке вокације, јер јачина једнога народа зависи исто тако од овог другог, хамбуршке школске власти завеле су деветогодишњу основну школу. Сврха додавања још једне године старој осморазредној основној школи јесте та да се веома даровитој деци даде прилике да уче страни језик и да добију боље опште образовање. Не иде се овде да се из осмогодишњег курса отклоне сва даровита деца, већ само она која показују ванредну способност за језике. На супрот берлинској организацији, васпитне прилике које се дају даровитој деци у Хамбургу ограничавају се на основну народну школу. При свршетку четвртог годишта, наставна настава рачва се на двоје. Један крак назива се немачка дивизија (В-2и<?), који обухвата још четири годишта, што чини свега осам школских година. То је у истину стара осморазредна немачка Уо1ккзсћи1г. Друга дивизија обухвата још пет година и назива се Р-7.и§ или дивизија страног језика. У овом погледу та је школа врло слична пруској средњој школи (МШе1зсћи1е). Страни језици који се уче јесу француски и енглески. Осим тога, овде има и лровизије, помоћу увађања нарочитих транситорних разреда, да се пређе у реалку, велику реалку, а евентуално и на университет. Д-р ПАЈА Р. РАДОСАВЉЕВИЋ

СТОГОДИШЊИЦА ЛУЈА ПАСТЕРА Ових дана Француска, а са њом заједно и цело човечанство, прослављају стогодишњицу рођења Луја Пастера, једнога од најсветлијих имена у историји људског прогреса. У данима грубог егоизма и мржње које сада преживљује човечанство, потребно је сетити се овог великог француског генија, чији је цео живот био посвећен олакшању људских беда. Откако постоје природне науке, медицинске особито, ниједна епоха њиховог развитка није преживела величанственији напредак но што је 42*