Prosvetni glasnik
540 о
Просветни Гласник
воском. Од времена на време мале шарене асурице од триполитанске трске, које служе у место ћилимчета, на које деца поседају кад по поду играју. У свима собама налази се миниатурни намештај за децу, али у савршено лепим линијама и бојама. У извесним собама мале дрвене бело офарбане фотеље с белим округлим столовима; малим белим умиваоницима, с лепим миниатурним лаворима и бокалима израђеним у живописној холандској сељачкој грнчарији; лепим малим белим библиотекама уза зид, у којима се налазе разне дечје књиге и листови са сликама; играчке, коцке, радови и разни обрасци за игре и рад. На сваком столу, библиотеци, прозорима, итд., пуно простих земљаних ваза с пољским цвећем, њиховим народним цвећем: лалама и анемонама,. којима су стотине километара холандске земље засађене. У другим собама опет мале тршчане фотеље и сточићи, а намештај благе маслинове зелене боје, који тако добро и умирујући делује на живце. Кад се све скупа погледа, онда се види да је све обично, просто, јевтино, па опет с тако много укуса и лепоте, а дало би се створити и код најпростијег сеоског столара. Од скупљих ствари једино што има по један или два пианина. Милина је видети децу при игри и посматрати како се буди у њима човечја мисао: гледати их како премећу из ручица у ручице коцке или штапиће, обојене у разним скалама једне исте боје, да Нађу свакој право место баш између она два тона где треба да дође; или кад с малим шареним куглицама треба да искомбинују, исцртају слику какву имају на обрасцу, оно осећање њихово да нису на добром путу, да њихов цртеж не одговара постављеном обрасцу, и застајање њиховог малог мозга пред тешкоћом коју имају да савладају. Не знам више колико разних тако лепих комбинација нисам видела окупљене у тих неколико собица, које све скупа представљају дечји рај и можда сву срећу целог једног живота. И ако учење писмености не спада у делокруг ових школа, може се с правом рећи да се добрим делом тешкоће око учења њена савладају већ у овој школи. Деца, на пример, добију свежањ са три штапића и с њим играју, броје га, а уз тај свежањ. ставе одмах од картона велики изрезани број 3, и тако и нехотице тај знак се без икаквих тешкоћа урезује у њихову малу памет, На сличан начин науче слова, метарску меру, тегове, квадратуре и пуно других ствари. Осећање мере и такта добивају помоћу клавира, на коме им учитељица свира док они играју, ходају, марширају, певају или декламују. Из малена, на тај начин, обрађује им се и формира чуло слуха.