Prosvetni glasnik

Етички принципи филозофа Епиктета

663

свако размишљање налази тумача у свршетку (т. ј. случају), и где нити разум нити спретност не пружају средства да се случај просуди. Тако, када се будеш морао излагати опасности за пријатеља или за отаџбину, неће ти бити потребно питати пророчиште да ли да се излажеш опасности. 1 ) Јер ако ти пророк рече да је жртва пропраћена рђавим предзнацима, то онда очевидно значи смрт, или губитак каквог уда твог тела, или изгнанство, али ипак ти налаже разум да се и у тим околностима нађеш пријатељу у помоћ и за домовину излажеш опасности. Зато поштуј највећег пророка, Питију, који је избацио из светилишта онога који није притекао у помоћ убијеном пријатељу. 2 ) с. 33. Постави од сад себи један карактер или образац по ком би живео, како у приватном тако и јавном животу. — Највише ћути или само најнужније говори, па и то са најмање речи. — Само ретко, у моментима када се од нас захтева да говоримо, проговоримо, али не о дневним новостима, не о двобојима, не о коњским утакмицама, не о атлетама, не о јелу, нити о пићу, што се (говори) на сваком месту, најмање пак о људима оговарајући их или хвалећи или упоређујући. Него ако можеш, обраћај твој разговор и друштво на честите предмете; ако си пак међу самим странцима, ћути. — Смеј се ретко, не на многе (ствари), нити преко мере. — Заклетву избегавај, ако је то могуће, сасвим; ако не, колико је то могуће. — Гозбе са многима и са лајицима избегавај. Али ако наступи таква прилика коју ти пажња налаже, пази да не паднеш у простаклук. Јер знај да, када је неко упрљан, мораће се безуветно и онај упрљати који је с њиме у друштву, ма колико он чист био. — Телесне ствари као: храну, пиће, одело, стан, послугу, употребљуј по потреби; што је пак сјај и раскош, избегавај сасвим. — Уздржавај се од полне обљубе колико ти је год могуће, иначе се користи њоме на законит начин, али не буди срдит и пун приговора против оних који се њоме служе, и не хвали се тиме да је сам не употребљујеш. 3 ) — Ако ти ко прича како овај или онај о теби рђаво говори, не брани се против онога што се о теби говори, већ реци: Не зна он друге моје рођене мане, иначе не би само ове навео. — Позоришта чешће посећивати није потребно; ако пак околности захтевају да једном одеш, не показуј никаква нарочита интереса (т.ј. не опредељуј се), само оно жели да се догађа, што се догађа, и да онај

Питати у случајевима где је ствар јасна, значи тражити начина да се дужност избегне.

2 ) Један такав рђав друг добио је у Делфиу овакав одговор: „Зликовче, бежи из ове светиње коју си ти обесветио, јер ти, присутан, не пружаш помоћ умирућем другу."

3 ) Ово се гледиште прилично слаже са становиштем хришћанства израженим у јеванђељу Матејевом 19, 11 и 12, као и са становиштем Апостола Павла, I, Кор. 7, 7—9, у овој ствари, но не слаже се са званичном установом целибата у католичкој цркви.