Prosvetni glasnik

•122

Просветни гласник

од свих оеобина његових које он у себи има. То се манифестује нарочито код васпитавања разредне заједнице путем наставе. Несумњиво је, да је благотворни утицај иауке кроз наставу на дух саме школе у тесној вези са утицајем наставе и образовања на ученичке заједнице. Проширујући умни хоризонат ученика, у њима се образовањем буде нови интелектуални интереси и нова стремљења идеалима нације, човека, истине, лепоте, доброте. На овај начин школа поуздано отклања школску омладину са пута меркантилности, медиокритета, хипокризије и лажних доктрина — једном речју, са пута нижих интереса и побуда. „Омладина носи у себи чежњу за великим ликоеима човечанства као најсопственији и најд\'бљи животни нагон; она хоће да живот разуме, да му историски следује; али, такође, хоће и да дивећи се побожно застане крај својих вечних врхунаца који стварају вредности" (Шпрангер). У нашој средњој школи су заступљени само ошови разних наука, те и васпитна моћ, у већини случајева, није изражена само у оним фрагментарним одељцима науке, већ у томе како их и ко обрађује и каквој се заједници предају. Добар наставник се увек брине да што више помогне умном и моралиом усавршавању својих ученика. У сваком школском заводу наставници су уједно и васпитачи. Они у своје дужности не убрајају једино предавања и тумачења у наставном пословању, већ и образовање и васпитање наставом. Наставници неће губити из вида да и најслабији ученик може поступно показати видног и сигурног успеха у настави само при срдачној и правој наставниковој помоћи. Они неће своје ученике „стварати" студентима, нити ће своја елементарна предавања саопштавати учевицима чктањем лекција. Напротив, оии ће употребити сву своју вештину да изазову што већу активност свих ученика у раду. Учење у школи треба зато да буде у сталној вези са животом ван школе. Између школе и живота треба да буде слободна узајамна утакмица. Ово је могуће само ако постоје безбројне додирне тачке између социјалних интереса школе и живота. У таквој једној школи могао би се развити национални и социјални интерес. Код таквог схваћања школе, школског рада и наставничких дужности, школски рад престаје бити ученицима досадан, тежак,