Prosvetni glasnik

Васлитање школских заједница

123

неподношљив. Код ученика се почиње развијати интересовање за сазнањем, које постаје основ даљем активном стремљењу ученика за самообразовањем, саморадом и личним усавршавањем. Кад се, при том, узме у обзир чињеница, да побољшање успеха код свих ученика једне разредне заједниде, како код слабијих, тако и способнијих, често стоји у вези са побољшањем њиховог понашања, то ће и поменути однос наставника у васпитном утицају на своје ученике, бити вредноснији по изградњу оног жељеног општег школског (разредног) духа. Ученици се непрестано обраћају наставнику за решавање раавих питања у својим задацима и својим доживљајима. При овоме обраћању они веома брзо опажају, урођеном проницљивошћу, у свом наставнику недостатке и недовољну спрему, или се, обрнуто уверавају у богатство његове научне наставничке спреме, као и у његову готовост да учини брзу и свестрану помоћ у решавању задатка. У овом другом случају ученици се брзо огпочну понашати према наставнику тамо да он осети њихово пуно поштовање и уважење. Добар наставник мора имати све услове доброг васпитача, Радећи с преданошћу и љубављу, он се постојано и одушевљено интересује духовном облашћу свог пословања; специјализирајући се у раарадк и тумачењу научних истина, он олакшава изградњу свог ауторитета као наставника. Ауторитет образованог човека тече се са мање труда, него ауторитет у области васпитног утицаја. За течење аутори-тета образованог човека, наставнику је довољно стећи пуну компетенцију у области наставних иредмета. Наставнику, пак, који жели да васпитно дејствује на ученике неопходно је потребно претходно задобити поверење и поштовање од евих ученика, а што се може постићи полако, постојаним и великим трудом, живом речју. и примером. Нарочито сложеном показује се улога васпитачева за време његовог „дежурства" у школи, које је данашњи школски систем инаугурисао као васпитну меру школског система. При овом „дежурању", васпитач се јавља као вођ заједнице свих школских одељења једног школског завода, која може, према бројном стању школе, бити јака са 100 и преко 100 ученика. Сасвим је природно, да његова пажња при овом пословању не може бити заустављана на појединцима, чак ни на мањим групама уака. Његова пажња