Rad ustavnog odbora Ustavotvorne skupštine Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca : III. Debata u pojedinostima o Nacrtu Ustava

52

Стенографске белешке

Председник др. Момчило Нинчић: Стављам на гласање овај члан. Ко је од господе за то, да се овај члан прими, лека изволи седети,, а ко му је лротиван, нека изволп устати. (Већина седи). Већина je седела, према томе објављујем, да је овај члан лримљен већином гласова. Изволите чути чл. 60. » Љуба Јовановић: (Чпта члан 60.) »Члав 60, Министрима суди државнл суд. Државни суд чине шест државних саветника и шест касационих судија, које свако од ових тела бира коцком у својој пленарној седници. Председник касациопог суда је Председлик државнога суда, За ола дела која иису предвиђена казненим закоником, казна he се одредлти законом о министарској одговррности. Ближе одредбе о министарској рдговорности г-адржп посебни закон«. Председник др. Момчило Нинчић: Има реч г. Живко Јовановић. Живко Јовановић: Гослодо, мл смо код прошлога члана констатовали, да је министарска одговорлост учињена и сувише илузорном тиме, што је дато u претходно овлашћење и тиме што се тражи две трећине гласова за давање под суд. Ако joni уз то задржлмо лову установу нарочитог суда за Мпнистре државнога суда, као што се то овде тражи, онда кемо се вратити на оно, где смо и раније били у овој земљи, а то је фактум, да министарске одговорлости код нас л нема. И мл ћемо е овим судом и са целокупном установљеном министарском одговорности учинитп то, да ола остане само на папиру, јер у ствари ћемо ту одговорност избацити. Државни суд није исто што п редован суд. Министарска одговорност и ако је добила лзвесне повластице, треба да буде исто што и одговорност с.вих функционера државне властп, ако хоћемо да буду одговорли. Ако не ћемо одговорност министарску, немојте правитл никакав закон о министарској одговорности, него кажите, да одговорностп нема. Ако хоћемо да створимо министарску одговорност, онда нека. одговарају лред редовлим судовима. Кад смо већ далл неколико гарантлја мипистрима, онда морамо дати гарантије и народу n поданицима, - a то ћемо учинити кад тражимо, да ее државни суд замени редовним судом. Казаће може бити неко, па ту установу, која је победила у теоријп, пемамо у осталим државама, и кад је нема у другим државама, зашто баш ми да почнемо с тим. Тај аргуменат у овом случају не може и не сме и летреба да важи. У теорији он је победио због тога, што је пракса показала, да је министарска одговорност илузорна, док је организована овако, као што је то код лас била оргализована. Искуство лам показује, да ми морамо тражити, да ту одговорност начинимо стварлијом, ефикаснијом. И кад смо већ министрима ос.игурали, да не могу бити тужени за сваку ситнлцу, но та њихова оптужба мора да прође кроз једну компликовану лроцедуру, онда нека пм суди редовап суд. Онда he министар, који је изведен пред редован с.уд л ту у колико се може нека се правда и верујте, да he му ствар бити најправичније пресуђена. С-тога смо, господо, ми, да министри не одговарају пред државним судом, него да му суди редован суд.

Председник др. Момчило Нинчић: Има реч г. Жарко Миладиновић. Др. Жарко Миладиновић: Господин предговорник тражи, да министрима суде редовни судови. Ја сам уверел, да је господин предговорлик хтео леку јачу гарантију, да се стварна одговорлост, министра, који се огрешио о своју дужност, што јаче и што боље претресе. Али, кад je већ то хтео, онда не могу да разумем, зашто је хтео да се ова ствар износи пред суце, који су мање квалификовани л који he можда више подлећи разним утидајима, кад буде судио о грешци и кривици једнога мипистра. Ја држлм, да je већа гарантија, кад једном министру суде касациони судије, који су и спремне, п који су и оправдане и искусне судије л који лемају шта много да очекују, који су управо свршили своју каријеру, и који су постигли у своме животу оно, што су као судије могли да постигну. Уз то he да суде и државни саветници, а државни саветници су на таквоме положају, који им још више даје смелости, а уједно су људи, који имају и искуства и који су H више квалификовани него многи код првога суда, тако, да je свакако no моме схватању већа гарантија за правду осуде лрема министрима код оваког састава суда, него код једног обичног редовног суда у првом степену. А после још нешто. Ја не знам, да ли је господин предговорник мислио, да та ствар дође на лретрес вишој инстанцији, а он то није казао. Но ако буде судио првостелени суд, онда мора дони и вишестепени суд да просуђује исту етвар. Што бива, онда he опет доћи т-а ствар у вуке апелационих и касационих судова. (Глас: Али неће Државном Савету). Овде је предвиђено 6 касационих судија, онда he бити мање. Дакле доћи he та ствар опет у руке оних људи, којих се господин лредговорник изгледа прибојава. Свакако није оправдан преддог господина лредговорника, јер не лостиже оно, што би он хтио, већ дротивло од онога за чиме он тежи. II баш зато, што овај предлог Владе даје бољу гаранцију за просуфивање кривица минлстарских, с тога се не могу сложлтл са предлогом господина. предговорника. већ се слажем с лаређељем чланка о којем сада претресамо. Председник др. Момчило Нинчић: Пошто се нико није јавио влше за реч, стављам на гласање овај члан. Господа, која су за то, да се прлми овај члан, с оваквом изменом какву је прочлтао господин Јовановић, да место тајнога гласања буде бирање koprom, нека пзволе седети, а господа, која су против пека лзволе устати. (Већина седи). Објављујем, да је овај члан примљен већином гласова. Сад бл требало да пређемо на чл. 61., али, пошто на конференцијл наших делегата, чланова Уставног Одбора, о чл. 61. није постигнут микакав дефилптлван споразум, него је седница прекинута, кад је дискутовано о томе члану, мислим да га оставимо и о њем ле решавамо у Уставном Одбору док се споразум о члану не буде постигао у ужој колференцијл. Ако се Уставни Одбор с тиме слаже, да овај члан и даље чланове резервлшемо, опда бл за сада прекинули седлпцу. Реч лма г. Министар за Констлтуанту. Министар за Констлтуалту Марко Трифковић: Кад је била дискуспја о члану 80., олда су у Уставном Одбору пале примедбе протлву трга пгто je предвиђено да председлика и ' чланове Главпе Контроле' бира Народно Представништво из кандидационе листе, ■ коју. саставља Минлстарски Савет. Рекло се је и то, да је незгодно за Министарски Са-