Rad ustavnog odbora Ustavotvorne skupštine Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca : III. Debata u pojedinostima o Nacrtu Ustava

88

Стенографске белешке

закон постоји, власт може доћи и интервенисати. Преко тога ja мислим, да нико тгема права да ce меша. Има у знаности покушаја, да би држава преко oprana љечничких интервенирала код склапаља бракова, да ли су здрави мушкарац и женска, али молим вас то ce није ни једна држава усудила узаконити. (Јурај Деметровић: Имате у немачком п чешком Уставу?) Има, али проведбе нема. Молим вас, господо, ако ce хоће, онда треба то тачно да ce каже, али то je тешко, ту су биле само дискусије, али проведено то није нигде, a апсолутно то mije могућно провести, a ja најбоље знам, да то mije могућно провести. Молим вас, кад би ja овде све родитеље питао, да ли би ce онн покорили томе, ja бих казао, да 90 no сто родитеља не би ce покорили ни ca једним законом у овоме правцу, да би своју децу подвргли прегледу љечничком пре удадбе и женидбе. To знамо из искуства. Шта више, садање законодавство казни лечника na случај, да даде na знање јавности да становита особа има ову или рну болест. To je кажљиво. Kao што сам казао, ми многе ствари само уносимо у Устав на папиру, a љихове проведбе ne може 'бити. Ja. сам противан томе, јер ми ne смемо дати могућности власти, да било радн чега, што законом mije опрсдељено, може улазити у кућу. Зато ако хоћете то, ви таксирајте и кажите, кад полицајац сме суделовати у браку у ком случају и у којој сврси, a ако ce остави овако неодређено, то може бити веома погибељно за слободу свакога грађанина п за саму брачну институцију. Председник др. Момчило Нинчић. Има реч г. Муфтија Мехмед Алија. Муфтија Мехмед Алија: Господо, ja имам да истакнем укратко, да нама Муслиманима није јасно. шта треба да значи ова државна заштита брака. Јер лама Муслиманима допуштен je развод брака, кадгод ce обе странке сложе и то затраже. Али шта значи овде ова заштита брака, нама je то нејасно. Нама изгледа, да je ово овде одвише и зато сматрамо, да овај члан треба да одпадне, или ако ce већ хоће, да on остане овде, онда бар да ce дода: »Зашита брака да буде no верским прописима«, јер су ово верске ствари и верски односи. Ja молим, да ce то овде дода. Председник др. Момчило Нинчић: Има реч г. Љуба Јовановић . Љуба Јовановић: Господо, ми смо присталп, као што je овде наглашено, na предлог земљордника, да оваква уредба уђе у предлог Устава, али пристајућн na то ми нисмо мислилп једино na one побуде хигијенске нли сличне природе, него смо уопште схватили брак као једну установу, код које би држава требала да води рачуна, као што га no правилу и води. A што je овде то само начелио речено, разлог je томе тај, што су и многе друге ~тварп тако начелно исказане. Али ja мислим, да ово како je овде речено, нема- никакве незгоде и да гослода, која су покренула ово питање са гледишта верског n црквеног и хтела га тако објаснити, пемају разлога мислпти, да ce ово схвата друкчије, a ne онако, како они желе. Ми смо у разним одредбама и досада, na ћемо и одсада истаћи заштиту државе над појединнм пнституцијама и чиниоцима у држави и народу. Мн смо na пр., говорећи о својини казали начелно: да je ona неприкосновена ca извесним погодбама и додацима, na смо- пстакли,

да се држава стара о просвети, да заштићује веру, цркву, све смо то споменули, a какав he бити однос државе према њима, на какав he Се начин њена брига према i-вима показати, то ћемо внђети, a то ce великим делом већ и видело. Ова земља има и сада закона; акр нису закони свуда једнаки, отги су ипак закони. Они ce инспиришу истом тенденцијом; специално што ce тиче брака, све државе од чијих je делова састављена наша Краљевина, све те државе подједнако су заштићивале брак својим закоподавством. Ja мислим, да je то једиии правни значај и права тежња nama, Господо, кад je држава признала вероисповести, онда je ona признала и cfee оно, што je rio њеним догматима битно. И ако вероисповести, о којима je реч и хришћанска н муслиманска, како они сматрају, да je брак Tajna, онда то, господо, држава ту установу сматра као такову и -ђла ne he и Iти?;оме то не пада na памет, да ратује са вером, но he гледати na брак као na институцнју о којој ce старају вероисповести и зато га узима у заштиту са свога гледишта. A гледиште je њено према вероиповестима и ono државно и ono социјално гледиште, онакво какво ona мора имати ради свога бића, ради свога опстанка. Ако у држави нема здравога брака, врло брзо настаће пропаст државе. Дакле, ja мислим, да није потребно, нитпта више уносити у овај став и да овај став овакав, Kanali je предложен, довољно je jačan, да овозначи, држава заштићује брак као такав, какав je данас’ признат и какав .ће бити, не улазећн овом одлуком у то питаље, какав he on бити. Стога мислим, да можемо са овом стнлизацијом, каква je предложена, да будемо задовољни. Допустите, да вам само једну напомену учиНИМ-. По свима законима браколомство je специјалан напад na брачну светињу и кажаава ce као тешко кривично дело. Ето вам ту једнога примера како држава заштићује брак, И кад ми то хоћемо ii кад кажемо, да држава хоће да заштићује брак, ми стојимо у мислима као и наши стари. Председник др. Момчило Нинчић: Има реч г. Министар за Конституанту. Министар за Конституанту Марко ТрифковиЈп: Господин Дулибић тражио je објашњење од мене како ja схватам ову одредбу, да брак стоји под заштитом државе. Ja могу да кажем, да je ово једна манифестација, којом ce sohe да каже, да брак као такав постоји под заштитом државе, и да нема пнкаква страха и да нема никакве бојазни, да he држава уносити нападе и неред у брак, као што нзгледа, да ce боје госп. ДринкоBiih и др. Шимрак. Мени ce чини, да je г. Шпмрак казао, да he то битп незгодно за муслиманске бракове. Ja мислим, да нема од ове одредбе никакве опасностп ни no муслиманске, ни но хришћанске, ни no католичке, ни no јеврејске бракове. Ова одредба штити брак онакав, какав je и данас и у томе je цела ствар. Председник др. Момчило Нинчић: Пошто je ова неочекивана дискусија закључена, то стављам овај члан na гласање. Ко je ■ за овај члан, како je предложен., тај нека седи, a ко je протпв, тај нека устане. (Већина седи). Објављујем, да je овај члан примљен већином гласова. • Изволите чути следећи члан.