Rad : list za nauku i književnost

обо - Пи - св. П.

њеница и незрелости за предмет, који је у питању и на претресу. То је један оглед. —

Други оглед: „Џеме Хон нам саопштава, да у граду Лајчестру (који има 23000 житеља понајвише ткача) долази смрт обично у 18. години човечијег века. Кад су се узроци тражили нађено је, да је у оним улицама где је земљиште дреновано, у средњу руку смрт у 23. тодини живота долазила, а у улицама, где неје било дренаже, у 9 Немам при руци дело, из којега је ово узето, али је очигледно да је овде говор о просечној дужини века. Шта значи просечан број 2 Рецимо да се негде рађа у недељним данима 14, 22, 24, ПОРЕ 2 9] дете, то број двадесет означава ону количину рођене деце, колико би се свега родило на дан, а да се на крају недеље ипак постигне сума као и у првом случају — 140. У том случају 20 је дневни просечни број порођаја. Код просечних статистичких бројева ваља раз_ ликовати две разне групе. Просечан број може бити тип појава, које

у истини по правилу нису исто што и просечни број, али му се ипак мање или више приближују, а од времена на време могу бити исто што и просечан број. Н. пр. неког дана у недељи одиста се могло родити 20 деце, а кад то израчунам за велики број година, врло је вероватно да ће дневни број веома слабо одступати од просечног броја. Друга је група статистичких просека, где не може просто бити товора о неком типу. Та група није дакле ништа друго до проста рачунска апстракција. Ако сам дакле нашао да је просечна старост негде 18 година, то је по изгледу и то просечан број као и онај горе, али је по својој садржини ово нешто сасвим друго. Да су старе 18-година то никако није типично за особе неког населења, управо апсурдно је замислити да би то могло бити. По том је овде просечни број рачунска апстракција, која нема ништа заједничко са самим појавама. По томе дакле и у горњем примеру просечни су бројеви рачунске апстракције из појава, а не да они значе: да у тим годинама умиру становници — како ли би се продужавало коленоу ул цама, у којима становници по горњем примеру умиру у 18. годиниг Мислим да је довољно и са ова два огледа. Као што се види из другог огледа автор из Факта по себи истинитог и тачног изводи сасвим погрешне закључке. Материјал научан претвара сеу његовој · обради у материјал погрешан и лажан. Ја бих могао: исто овако коментарисати и читаву књигу, управ њу би требало овако коментарисати. Тако би се издвоио и оплодио онај корисни материјал, који је прибран у овој књизи. | Мислим да нисам сувише строг кад кажем: да ова прва књига хигијене: није за употребу, ни за школу ни за народ. Ја сам овај приказ написао не толико писца ради, чијем жарком заузимању за свој предмет и великом племенитом одушевљењу за ствар, о којој је писао, ја одајем сваку хвалу и пошту, но ради министарства просвете, да се сети: да држава треба да иадаје о свом трошку само она дела, која ће одиста ПОСЛУЖИ просвети. П

мир