Rad : list za nauku i književnost

ове ЕН ПРЕД ШЕКСПИРОМ <= 720)

острову (утопшји), у ком су сви људи равни међу собом, у ком нема борбе око сопствености, нити свађе за веру (1516). У исто време секретар Флорентијске републике Матијавељи писао је свог „Квеза“ у којој књизи и данас може здраве поуке прпети онај, који влада или управља којом лржавом, као пи сваки, којп осећа патрпиотичног ентузијазма да се бори за слободу п напредак своје отаџбине. Шри крају Х УГ. века, пошто је по сле многих победа над аристократијом, самовоља постала начело у дворовима владалаца, политичка књижевност била је још живља. Овуда се хтело књигом доказати, да је самовоља влалалачка, бесправна, и одлични и патриотични људи, који су умели о политичним и друштвеним тшштањима размишљати, трудили су се да пронађу начине каким би се више правде п слободе народима осигурало. Слободоумни, класички писци, потпаљивали су патријотизам п љубав за слободом. У ХУГ. веку вођена је у целој западној Европи пространа п жестока књижевна препирка о том, докле се може простирати владаочева власт п дали народ има права да је ограничи 2 И из средине тог полемичког века изашао је Боден (1577.) највећи и најмудрији политични писац тог века. Онје први у новој Европи основао теорију (у својем делу „република“), о задатку политичног друштва, о уређењу власти, подели терета државних и т. д. Он је поставио основе оној науци, која ће затим имати великих раденика и бити од неизмерне поучљивости народима кад буду успели да сами собом управљају. (Наставиће се)

кјеје—_-+—_—> Фр 7