Radno i socijalno pravo
Златибор 2005 Тенценције у развоју радног и социјалног права
плаћен. За разлику од поданика, који је слободан и који има довољно времена да приватним занимањем прибави себи средства за живот, чиновнику је цела личност заузета државном службом, тако да је он "претворен у орган једне туђе, државне личности и рад за ту другу личност представља његов главни, ако не искључиви позив". Из разлога што му вршење државне службе не оставља или не оставља довољно времена за једно приватно занимање којим би могао стећи средстава за живот, чиновник мора бити од државе награђен. Држава га мора наградити у оној мери која му може обезбедити егзистенцију.
Чиновник у државној служби има одређено звање. Јовановић указује да постављање на одређено звање треба разликовати од ступања у службу. Он каже да ступањем у службу чиновник прима одређено звање, а иступањем из службе он врши напуштање одређеног звања. Као доказ да постоји разлика између ступања у службу од постављења на извесно звање, он наводи, као пример, чиновника на расположењу. Ово лице се налази у државној служби али не заузима никакво звање. У поступку ступања у државну службу чиновник се добровољно обавезује према држави на потчињеност и између њега и државе се успоставља: "нарочити правни однос по коме он од њеног поданика постаје њеним органом". Постављење постоји када државна власт једностраним актом поверава чиновнику, који се налази у државној служби, одређену врсту државних послова. За постављење на звање не тражи се пристанак чиновника, Јовановић каже да он мора то звање примити, јер се претходно обавезао држави да ће је као орган служити. Одбијање звања значи истовремено иступање из службе. Он указује да чиновник само једанпут са државом прави уговор и то при ступању у државну службу. Његова ступања на разна звања у државној служби заснивају се на заповести коју му држава као свом органу издаје. Дакле, ступањем на службу он врши разна звања без икаквих уговора између државе и њега.
2. Природа акта на основу кога лице ступа у службу
Слободан Јовановић изричито истиче да се однос између државе и чиновника заснива на јавноправном уговору. Садржина овог уговора, који чини основ ступања чиновника у службу, дата је законом. Права и дужност државних органа, као саставног дела државне организације морају бити, према Јовановићу, утврђени законом. Самим
35