Radno i socijalno pravo, 01. 01. 2009., S. 129

Иво Розић, Рјешавање колективних радних спорова у Босни џи Херцеговини, Радно и социјално право, стр. 111-126, ХШ (1/ 2009)

бало измијенити и оставити забрану штрајка који угрожава борбену спремност војске, а изоставити забрану која се односи на обављање било које дужности припадника војске. Такву праксу познају развијене земље (нпр. Италија, Њемачка, Француска и др.). Законом унутарњим пословима7“ Федерације БиХ право на штрајк предвиђено је одредбом чл. 49. тако што се позива на уређење овог питања, уз остало, на Закон и друге прописе тијела управе Федерације Босне и Херцеговине.

Исто то предвиђа и Закон о унутрашњим пословима Републике Српске, само што се позива на остваривање права на штрајк по одредбама Закона о штрајку, осим овлаштених особа које немају право на штрајк.“ У РС-у Влада, градоначелник, односно опћински начелник, ако оцијене да нису осигурани увјети рада за трајања штрајка, те да, због тога, може наступити изравна опасност за живот и здравље људи, или друге штетне неотклониве посљедице, може наредити прекид штрајка, што су службеници дужни провести.

О прекиду штрајка одлучује споразумно штрајкашки одбор и водитељ. Наиме, ове одредбе значајно ограничавају право на штрајк у тијелима и службама управе, тако да се може уопће сумњати у његову учинковитост ако се имају у виду и остала опћа ограничења. Сматрамо да доношење посебног закона о штрајку није било потребно како због протурјечја с успоредбено правним искуствима, тако и због непостојања теоријских упоришта,“ тј. довољно је било законом о раду регулирати ту ма-

терију .

2.4. Искључивање с рада (Тоск-ои!) као средство за рјешавање колективних радних спорова у Босни и Херцеговини

Средство неутрализирања незаконитог штрајка је искључење с рада односно тзв. јоск-ош. = У Федерацији БиХ послодавац може рад-

и Објављен у Сл. Новинама Федерације БиХ бр. 1/96.

3 Види Закон о унутрашњим пословима РС-а. Објављен у Сл. гласнику РС-а бр. 21/98.

89 Нпр. опћи колективни уговор за териториј Федерације Босне и Херцеговине, изузев чл. 34. (који говори о синдикату као овлаштенику права на штрајк) само понавља одредбе већ утврђене Законом о раду. Такођер, сматрамо да је овај колективни уговор, више простора требао посветити штрајку и то без понављања и институционализирања неуставних одредаба кад је у питању титулар права на штрајк.

%#' Види ЗОР Републике Хрватске, гдје је питање штрајка у потпуности регулирано ЗОР ом а не посебним законом о штрајку. =

2 VY Закону о штрајку Федерације БиХ ово средство предвиђено је чл.7 ЗОШ-а Федерације БиХ.

123