Radno i socijalno pravo

за заштиту приватног живота на раду, али се показује да доношење кодекса понашања у приватном сектору, а да при тим није закључен колективни уговор код послодавца, не ретко води повреди прекорачењу граница субординације, односно повреди приватности запослених на местима рада.

5. И поред хармонизованог законодавства о заштити здравља и безбедности на раду, побољшања у погледу процене ризика и превенција несрећа на раду, још увек је број несрећа на раду и повреда на раду забринавајуће висок. Потребно је размотрити питање доношења посебног закона о осигурању повреда на раду, што би водило одређеним променама концепцијске природе у Закон о пензијском и инвалидском осигурању и Закон о здравственом осигурању, али би довело запослене у вероватно повољнији положај у случају наступања овог социјалног ризика.

6. Позитивно су оцењени реформски процеси при доношењу новог Закона о инспекцији рада и Закона о управној инспекцији. Нове надлежности управне инспекције утврђене сетом закона које уређују социјална права државних службеника налажу и одговарајуће услове за рад инспекције, повећање броја инспектора, што је и порука која се односи и на инспекцију рада.

7. У погледу остваривања и заштите колективних права запослених и послодаваца позитивно су оцењене измене и допуне Закона о мирном решавању радних спорова којим се шири делокруг Агенције како у решавању индивидуалних, тако и колективних радних спорова. Константована је охрабрајућа сарадња агенција за мирно решавање радних спорова Србије, Црне Горе и Републике Српске. Имајући у виду кризу социјалног дијалога, нарочито у приватном сектору, посебно на гранском нивоу, препоручује се агенцијама да настоје да афирмишу своје активности иу поступку преговарања ради закључивања колективних уговора, што би олакшало касније проширење дејства колективних уговора (одлуком министра рада).

8. Неопходно је доношење новог Закона о штрајку, имајући у виду да поједина решења у важећем Закону о штрајку (из 1996. год.) нису у складу са начелима о праву на штрајк Комитета за слободу удруживања МОР-а, нити су у складу са уставним гарантијама права на штрајк.

103