Ratnik

628 | НАУЧНИ И ПОУЧНИ део

позвани су сви, при жељевницама намештени, у војну службу. ·

Величина војног влака износи између 60 и 100 осовина. На овим се може превести у ратном стању један батаљон, 17 ескадрон или 1 батерија са својом принадлежећом комором и пртљагом. Исти број осовина потребан је за превов ! тешке или 2 лаке пољске болнице, У, провиантне или муниционе колоне или једног лаког мостовог трена.

Према томе требао је један кор без трена, 60 влакова, који би га на жељезници једним колововом превезли 32, 5 дана а са два коловоза за 37, дана. Са свима треновима нуждно је било зато од прилике 100 влаква који би га провукли за 87, односно 5 дана. Овамо спада још и време вожења влакова који од прилике прелазе у 24 сата 60 миља.

Џо овој радној снази жељезнице, која се је од рата 1866. год. увеличала, држало се је п управљало.

Први задатак жељезница, којих је стање врло повољно било, требало је при мобилизацији испунити. Најпре су се морале резерве к својим командама довозити. Разноврстне забуне, које су се у том погледу у Франдуској дешавале, при пруској мобилизацији није их било. Узрок овоме треба поглавито тражити у сасвим различним системима обадвеју држава, даље у високом савршенству давно готовог немачког и у несавршенству и нецелисходности тадашњег Француског плана за мобилизацију.

У Немачкој, већ одавна назначени транспорти пђаху својим правилним током; допуњујуће људство после кратког времена беше скоро свуда подпуно код својих трупа, тако да је мобилизација већ 28. Јула, — 8. дан моби лисања, — свршена била.

Другог дана почеше ићи транспорти у масама на границу, који се, хвала обазривом распореду свију уча-