Ratnik

СВЕТСКИ РАТ НА МОРУ 39

вембра 5рее наиђе код Коронела на чиленској обали на један део енглеских бродова под командом контрадмирала Сгадоска, Уз велику храброст са обеју страна, како вођа тако и посада, непристрана оцена мора да призна, да је енглески адмирал без довољне извидничке службе стратешки тешко по-" грешио улетевши услед тога материјално јачем противнику директно у наручје. Стадоск располагаше са два оклопна крсташа „Ооод Норе“ (14300 тона) и „Моптошћ“ (10000 тона), први имаше два комада 23.4 см. и 16 комада 15 см. задњи само 14 комада 15 см. Енглези наспрам 16 комада 21 см. који су на немачким бродовима „5сћагпћог5!“ и „Опејзепац“ нису могли успети, те беху уништени. Она два топа од 23.4 см. на „Ооод Норе“ беху бројно врло слаби, да би могли да осујете одлуку, коју донесоше 16 намачких 21 см. прама 30 енглеских 15 см. У овоме се сукобу показа, да код једнаких својстава бораца и сличности материјала већи калибар мора да победи: тане једног топа од 21 см. тешко је 125 кг. те може још да погоди на даљину, на коју једно тане топа од 15 см. са тежином од само 45 кг. не може да досегне.

Исту погрешку свог слабијег противника Сгадоска, учини после Фрее, када покуша да продре кући, у Немачку. Са намером да изненади Роге З!атеу он се приближује у затвореној формацији а без претходног извиђања у сред дана 8. децембра 1914. овој луци. Овде се међутим скупи после неуспеха код Коронела једно моћно енглеско бродовље, међу којим чак два велика бојна крсташа. Кад Зрее опази енглеску надмоћ, хтеде да се спасе и побегне. Али британски бојни крсташи типа „пметбје“ и „пПехт је“ са преко 20000 тона и 26.5 миља брзине лако стигоше много слабије немачке крсташе, који су после дугог напора на морима већ малаксали. Оно даље свршише енглески велики топови од 30.5 см. Само се немачка мала крстарица „Пгездеп“ спасе. Њу 15. марта 1915. после успешног њеног крстарења униште енглеске крстарице „Кет“ и „ОТазеом“ на ради острва Робинзона Крузоа (Уџап Регпапдег). Од малих немачких крстарица за иноземство, које слично дејствоваху и које беху после уништене, рекорд постиже „Кет)тиће“, потопивши 17 трговачких лађа са укупном тонажом од 76.000 тона и већ споменути „Етдеп“ који уништи исто толико бродова са 73.895 тона. То тада беху запањујуће цифре које Немци прогласише „несношљивима“ за саобраћај на океанима. Ну после се показују још веће бројке, које су савевници „сносили“: тако нпр. у подморничком рату до октобра 1917. само један сумарен, 20—39“, капетан Форстман, потопи 148 лађа са укупно 410.000 тона.