Ratnik
48 ___БРАТНИК
сетара и чувара пруге, код неколико млађих и напреднијих. правих надзорника железничких пруга јавља се неодољива. жеља и воља за радом, за усавршавањем, за стручним образовањем у железничкој школи Војно Железничке Инспекције, коју су тако' високо почели да цене и од које су одједном много захтевали и очекивали. Међу овим људима потекла је идеја о томе, да се последњи месеци нашег бављења ван отаџбине безусловно треба да искористе и за њихово усавршавање у најпотребнијим стручним знањима, које ће, као први помоћници железничких инжињера за одржавање пруга, имати прилике да примене још првих дана по повратку у нашу земљу. Колико је, пак, та жеља за науком најмлађих и најваљанијих наших надзорника пруге била неодољива, може се видети из неколико само редака узетих из писма једнога од њих, из писма упућеног шефу одржавања пруга Војно Железничке Инспекције неколико само дана по завршеном испиту на курсу будућих надзорника. У том писму, које је као једна симпатична и интересантна појава сачувано у архиву Војно Железничке Инспекције, поред осталог стоји и ово: „Вама је, уважени господине шефе, познато, под којим смо се околностима и у каквим приликама спремали за надзорнике пруга ми, садањи надзорници Дирекције Српских Државних Железница. Ви знате, ко су нам били наставници и учитељи и шта смо од њих примили и научили. Ви исто тако знате, како су спремани и какве су резултате дали садањи кандидати за надзорнике пруга на курсу који је пре дан-два завршен, па Вам неће бити тешко. да повучете разлику између њихове и наше спреме.... Уверен сам, да Вам је као инжињеру стало много до тога да за своје помоћнике на послу имате у истини технички спремне људе, а не са улице покупљене типове којима не смете ниједан озбиљнији посао да поверите на самостално извршење.... — па. Вас стога, у име своје и другова од којих сам овлашћен, најучтивије молим, да изволите издејствовати одобрење, да се на један нарочити курс позовемо и ми надзорници са положеним испитима.... Дозволите ми, цењени господине шефе, да Вам. скренем пажњу и на ту истину, да ми до данас нисмо имали ниједну нижу техничку школу, а све што смо радили, радили смо полутански. Ми досада нисмо имали никакав уџбеник, сем упуства за полагање и одржавање горњег строја, које је по све непотпуно и штуро.... ит. Д. И Т. Д.
. Ето, на основи те похвалне иницијативе „одоздо“, на основи изјављене жеље за студијом и усавршавањем од стране неколико надзорника пруге, потекао је предлог најпре од испитне комисије првог надзорничког курса, а по том и од Војно Железничке Инспекције и Дирекције Државних Железница, за