Ratnik
[01 Ц5ј
аи мрава "ГИ ве
ника, а дотадањих телеграфиста, приправника или ђака-подофи– цира, — оваквих је курсева било три. У трећу категорију долазе течаји за спрему занатлија и ложача за машиновође, којих беше свега два. Четврту категорију чине два курса комерцијална, а пету два надзорничка течаја, од којих један беше виши (за надзорнике пруга) а други нижи (за оне који су се имали спремати за надзорнике). Шесту категорију би формирао курс занатских ученика (шегрта) и курс за аналфабете и за латиницу, а седму два машинска и два саобраћајна курса, који беху отворени прво на Крфу, а по том првих дана по доласку у Солун у циљу општег усавршавања свих категорија саобраћајног и машинског особља.
Укупан број слушалаца, који су прошли кроз курсеве одржане за повећање или усавршавање железничких службеника, износи 1133. Ваља знати, да је велики број и таквих. лица, која су била слушаоци два или чак и три курса; но такви слушаоци урачунати су свега једном те је број 1133 за толико мањи од стварног укупног броја свих слушалаца са свих одржаних курсева. Ако се, пак, овде сетимо бројног стања команде железничких службеника, које је у 1916, 1917. и 1918. години до уласка у Србију варирало између 1900 и 2000 људи, —- лако ћемо уочити факат, да је за време нашег бављења ван отаџбина, дакле на Крфу и у Солуну, сваки други евакуисани железнички службеник прошао кроз какав курс за стручно усавршавање.
Од свих 1133 слушалаца, · колико је кроз разне железничке курсеве прошло, изашло је пред комисију и полагало испис 356 лица, од којих је испит положило 307, а није положило због слабог успеха 49 кандидата. Од 307 пак слушалаца, колико је испит положило, показало је: одличан успех 32 лица, врло добар успех 134 кандадата а добар успех 141 слушалац. Ови бројеви нас утврђују у мишљењу, да је општи резултат рада на одржаним курсевима за стручно усавршавање наших. железничара врло добар, из чега опет логично излазе два закључка: прво, да су уложена воља и труд наставника и ученика потпуно исплаћени, и друго, да наши железничари, без обзира на то како су до сада за свој позив спремани, представљају уопште такву средину, чија маса жели што више из своје струке да научи и која хоће и може да ради, чим јој се за то укаже прилика и створи могућност. ;
Користи, које су следовале као природна последица одржаних курсева за спрему и усавршавање наших железничких службеника, несумњиво су огромне и уопште лако уочљиве, амогле би се класифицирати у опште и посебне користи по железничку службу и њене службенике.