Ratnik

АВИЈАЦИЈА У ПРОШЛОМ И БУДУЋЕМ РАТУ

| Еволуција стратегијског и тактичког рада авијације зависила је пре свега од њеног материјалног усавршавања. Интензивност усавршавања најбоље се истиче следећим цифрама: у 1914 год. 1918 год.

Снага мотора (број коњских снага) 80 370

Брзина летења (километара у сату) 115 220

Брзина уздизања на 2000 метара 25 минута 4.5 минута „ „ 40000, — 13 минута

Висина лета (у метрима) 3500 до 8000

78 Нове техничке могућности откривале су пут новој стратегијској примени авијације.

П.

Рат је отпочео на обема странама у виду широких маневара. Мали број апарата (у Француској — 23 ескадриле, у Немачкој — 34, у Русији — око 20) вршио је само стратегијско извиђање. Рад се врши само појединим апаратима на висини 1000—2000 метара. Нема опасности од ваздушног боја; апарати могу да раде и ненаоружани; само се тек на по неким извиђач наоружава пушко-митраљезом. У томе повоју борбене примене авијације она, без обзира на своју техничку слабост даје драгоцену помоћ стратегији, Продирући по незаштићеним ваздушним путевима дубоко у позадину противника, она осматра покрете дугих колона, које још не разуму потребу најбрижљивијег маскирања својих покрета од угледа осматрача одозго. Мала техничка моћ надокнађава се лаким техничким условима ваздушног извиђања.

1915. година доводи до знатних промена. На француском се фронту стало и закопало у земљу; стварају се лавиринти утврђења обавијени густим жичаним мрежама. Рат узима карактер не само позицијског рата, већ и „градске војне“.

Авијацији се стављају нови задаци.

Потребно је најпотребније тактичко извиђање. Недовољно је опште обавештење по карти, које је осматрач могао дати, и ако је био наоружан биноклом за „оптички“ рат. Неприја-