Recimo koju
22
какове програме, где је глгавна ствар била, заузети положај обране. И зато друштво „Коло‘‘, кадје у г. 1878. жздало проглас на српске бираче, нптп је градило каквог програма, нптп се позпвало на какав програм, али је ппак озпачпло правац, којпм ва.ва да пду српскп посланпцп. И заиста после српско-турског рата, кадаје настала промеиа на пстоку, која је бпла од велпког уплпва на положај Срба у Угарској, нпје могло бптп разговора о том, да се градп програм према начелу народностп. већ се морао заузетп положај обране. Према дрјкавиој власти, која је сматрала пптаље народностп као пптање силе (Machtfrage), могла се само браиптп заузета позпција, могао се само маркпратп положпј народиости п неправда, која пм се чпни. Тако је то бпло са обраном Текелпног завода п „Матице Српске“ па угарском сабору. Тако је то бпло прп великој расправи о увађању ма!)арског језпка у основне школс, тако ири расправи о увађању мађарског језика у средње школе. Којп говорп о toiu, да се у оио доба дало што впшс чнппти, тај не познаје околиости, тај не зна, шта бп бпла кадра учннитп мађарска влада, тај није чптао ни једап записпик пстраге у париици Мплетпћевој. На свакн iiaчпн лако је бпло араижпратп демоистрацпје, ал’ ово иебн ипком корпстпло, а многпм п миогпм људма бп шкодпло. 0 том ие треба иико да пма плузнја: да је доба паше полптпчне борбе, кад се градпо бечкеречки програм п доба после српско-турског рата, сасвп.м разлпчпо. Доlа, када се Мађарп у њпховом мамурлуку, усљед велпког успеха ирема Бечу, нису много брппулп за народиостп, оно доба, кад је положај српског парода па пстоку давао зпачаја српском пароду у Угарској п доба, кад су Ма|арп иочеди сматратп пптање иародностп као нптање спле (Machtfrage), кад су иочслп „др-