Ritam
EKATARINA VELIKA SAMO PAR GODINA ZA NAS (PGP RTB) ,Ona hoda sama kroz mrak /Misli sve / Sve što misli da zna/To je samo daun/ To je ono što se zove aut, LAUT.) Ovi stihovi sa prvog albuma grupe („Katarina II.), kao da su odredili smisao, budući pravac I osnovne karakteristike delovanja beogradskog sastava EKATARINA VELIKA. Bit! uvek .AUT., bit! izvan svih tokova, .biti izvan svega,, bit! drugačiji, biti nedovoljno razumljfv, misteriozan, karizmatičan, kao da je bio jedinl cil), koji su ovi mladi (rock) intelektuald želell da postlgnu. Ovaj, bez sumnje, tekstualno najnerazumljivlji I konceptualno najpretenciozniji rock sastav u Jugoslaviji, ostvario Je (paradoksalno) jednu od najžlvoplsnijih karljera u domaćem Rock'n’Rollu.
Od furiozne klupske atrakcije (1982 - 1985), preko velikih društvenih priznanja (nagrada 7 sekretara SKOJa za album .SVetrom uz lice), pa do džinovskih koncerata u sportskim halama, EKATARINA se (krajem 80-ih) konstituisala u jednu od trenutno najpopularnijih jugoslovenskih rock grupa, koja izuzetno kontinuirano izdaje ploôe sa prosačnim tiražom od oko 30.000. primeraka. Uopšteno se smatra da je najreprezentativniji i najutioajniji proizvod koji su proizveli ovi beograđanl bio njihov sjajni prvenac, koji je štampan u skromnhom tiražu od 3.000, primeraka. Prvi album ovog sastava nazvan .Katarina 11. (RTVU.I9B4), bio je žanrovski šaroliko I raznovrsno ostvarenje, eksperimentaine strukture. Na njemu Je grupa veoma vešto usaglaslla nekoliko elementarnih obeležja svco rada - poetsku liriku, bazičnu rock osnovu i psihodelična Istraživanja. EKATARINA je stvorila nèobuzdano I energično ostvarenje, pravo ,trajnovito. remek-delo jugoslovenskog rocka. Po svom (.artrock.) konceptu, album se nasvesno nadovezivao na nekoliko klasičnih ostva'enja rock muzike - BEATLES {.White Album.), TALKING HEADS (.Fear Of Music,), DAVID BOWIE („Low,, .Heroes.), a svesnu inspiraciju je tražio na relaoiji ■ THE DOORS - PIL THE VELVET UDERGROUND ECHO AND THE BUNNYMEN (.Crocodiles.) - THE STRANGLERS (.Rattus Norvegicus., .Black And White.) XTC (.Drums And Wires,). Ekatarinin debi bio je prožet protočnom VELVETovskom (.brzom- sporom - brzom.) supstancom, neplaniranim-uznemirujućim prelazima I iznenadnim ritmičkim obrtima. Milan Mladenović se tada uzdizao na mesto .pesnika jedne nove generacije., koji će (poput Dyiana, Morrisona, Curtisa, Morriseya 111 ranog Dionija štulića) u budućnostl, Izvršitl snažan uticaj na sredlnu u kojoj ]e delovao. Album .Katarina 11., bio je prelomna tačka u razvoju
grupe. S jedne strane, ona u potpunosti ulazl u jugoslovensku rock hijerarhiju svog doba namećući njihove tekstuaine I muzičke vrednosti ali, s druge strane, to donosi prve nedoumioe. Jer, od tada grupa počinje sve više da .istražuje, na planu produkcije, video spotova, dizajna omota I svog .kult. imidža, a manje na usavršavanju svojih kreativnih mogućnosti. Pesme (ne)očekivano (?!) gube osionac u .ovozemaijskim, (životnim) stvarima, i sve viSe se okreću globalnim metaforama, praznim (suvim) apstraktnim slikama I .kosmičkim maštanjima.. Nabacane apstraktne reči bez smisla i značenja, više su (kao i kod Jim Kerra) potpora melodiji pesme, nego što su odraz prepozantljivih teskobnifh životnih situacija. EKATARINI više nije važno ,šta. će se reći, već .kako, će se reći. Na račun forme se potpuno zapostavlja sadržaj. Neposrednost se zamenjuje isplaniranošću, iskrenost kvaziintelektualnim mudrovanjem, emotivnost hladnom (sterilncm) atmosferom. Nekadašnji ingeniozni gitarista s početka osamdesetih (19801984) Milan Miadenović, sve manje svira gitaru, I sve više se bavi .naučnim. I .filozofskim, radom. Muzika postaje sve .kompleksnija, (pri čemu poprima gotovo .SIMFO. obeležja), sa aranžmanima koji se ,šire, unedogled. Album! - .Ekatarina Velika. (RTVU.I9SS), .S' vetrom uz lice, (RTVU.I9B6), .EKV-LIVE 1986 ,(RTVU,I9B6), .Ljubav. (PGP RT8.1957) I .Samo par godinaza nas. (1989), neosporno su pokazali koliko EKATARINA VELIKA duguje nekim domaćim (...IGFIA STAKLENIH PERU, KORNI GRUPA, SEPTEMBAR) I nekim stranim (PINK FLOYD, KING CRIMSON, GENESIS, TANGERINE DREAM, ELP, YES) grupama. .Samo par godina za nas. je četvrti, najslabiji studijski album EKATARINE VELIKE. On predstavija Još jedan(?l) Milanov do samouništenja
kompleksni) intelektuaini .odgovor, na Pavićevu moždanu majstoriju, .Hazarski rečnik.. To je još jedna intelektualna ploča za postpubertetsku (još - ne - Intelektualnu) generaoiju. Još jedan HIPPY surogat, za generaciju kojoj su spoljna obeležja (.dugačka masna kosa., .zvoncarice,, šarena odeća, .Lennonke., perlice, itd.), jedina veza sa HIPPY ideologijom. Unutrašnji svet EKATARINE, satkan je od najtanjih niti. To je svet .grobne tišine. i prekomplikovanih moždanih lavirinata, iz kojih ćete se teško (ill gotovo nikako) izvući. Kada lan Curtis kaže; .Srce I duša jedno mora Izgoreti., odmah Je jasno o čemu se radi. A kada Milan Mladenović napiie ovakve stihove: ,l, ako sam negde stigao, bilo je iznutra / U sebe, u sebe, u sebe I nikako spolja/ I gore I levo i dole I desno u men! / U sebe I nikako spolja /Tamo je cilj, tamo je put, tamo je znak, tamo je ....Amerika. (.AMERIKA,), čovek se zaista zapita, da II on stvarno veruje u to .putovanje u sebe da bi se otkrilo nešto,, o kojem piše. EKATARINA VELIKA je vrhuška nekakvog novog jugoslovenskog pseudopsihodeličnog (.DARK.) talasa (FIT, GRAD; ZELENO LICE, KOMAKINO), talas koji .tamu. shvata kao pop formu (THE CURE, SISTERS OF MERCY, BAUHAUS), a ne kao .duhovni, sadritaj (JOY DIVISION, LUNA), EKATARININA najnovija ploča, s Jedne strane, predstavija istinski trijumf muzičkog konzervatizma, a sa druge, individualni I kolektivni debakl, nekadašnje izuzetno talentovane I napredne jugoslovenske grupe, .Samo par godina za nas, je najbolji album 1974. godine. Svidalo vam se to ill nel! n
Duško Piljak
48