Ritam

Holliday koja je tada figurirala kao Ninina opsesija). Tada stečeni status supériorité klupske pevačice, Nina Simone će održati do današnjih dana uprkos neverovatnom krivudanJu njenog repertoara koji ju je proveo od Bob Dylana (.I'm Going Back Home.) do George Gershwina, od Randy Newmana (.Baltimore.) do duhovnih pesama (.Take Me To the Water,). Nezaobilazan deo njene personalnosti je snažna samosvest o ulozi crnog čoveka u američkom društvu koja je dokazana učešćem u aktivnostima crnih radikala, i zaokretom koji je njena karijera tada dobila u pravcu protestnih pesama inspirisanih udarima na IJudski i rasni Integrität crnog čoveka kao što su bili, između ostalih, bombaški napad na crkvu u Birminghamu, Alabama, u kome su masakrirane četiri devojčice i konačno, übistvo Dr. Martina Luthera Kinga Jr.-a. Posvećujući im svoje pesme „Missisipi Goddam I, i „Why (King Of Love is Dead)?., Nina je postala glasogovornik „crnog gneva,, natapajući svoje pesme buntovničkom razbesnelošću i gorkom rezignacijom. „Baltimore. /1978/ se, u hijerarhiji Nininih izdanja može smatrati poslednjim značajnim originalnim albumom koji je ona snimila, ne računajući kompilacije. Za njegov nastanak je vezana nikad demantovana izjava Nine Simone da je blla prisiljena da ga snimi, pošto Je kidnapovana od strane petorice ljudi koji su je držali u ćeliji bez hrane, vode i sna. Bez obzira da II je ovo tačno Hi ne, celokupna atmosfera ploče upućuje na misao o „tragediji kao sudbini, i globalno osećanje tuge i bezizlaza koje natapa njene interpretacije. „Baltimore, je po tome tipičan album Nine Simone, ali i po činjenicl da ne sadrži nijednu originalnu kompoziciju, Uprkos konglomeratu stilova koje nudi, raskošne orkestracije, pijanistička virtuoznost i potpuno razoružavajući kontra-alt Nine Simone udahnjuju „zrno razuma, čitavoj ploči. Sasvim uslovno, njen sadriaj se može podeliti u tri grupe-prvu čine pesme bliske tvrdoj, južnjačkoj. (Ann Peebles, na

primerjškoli soula (kao što su verzija Hall-Oatesove „Rich Girl, ill .The Family,), drugu videnja tradicionalističkih pesama, najčešće gospela koja podsećaju na manir Staple Singers - a (.If You Pray Right., .Balm In the Gilead.),• konačno, treću čine najbrojnijemainstream soul balade gotovo sakralne atmosfere, potencirane kontrapunktom zatamnjenog Nininog glasa i bogatih gudačkih krešenda. Posebna priča je naslovna „Baltimore,, originalna vinjeta Randy Newmana o paklu američke provinicije koju stravična dubina osećanja tuge čini superiornom u odnosu na ionako fascinantan original. Ishodište svega je njen vokal, savršeno prirodan u svojoj grubosti a opet zaprepašćuje disciptinovan, sa kontrolom koja omogućuje stvarnim emocijama da nadiru i okupiraju svaki tronutak proveden sa ovom pločom. Uprkos činjenici da odsustvo veće discipline u izboru pesama lišava „Baltimore,, najviše ocene, razoružavajuća snaga čistih osećanja koje isijava, izdvaja je iz svakodnevice ticencne diskografske ponude i čini ultimativnom investicijom. A Jugoton. podsećamo da poseduje prava na objavljivanje ploča iz kataloga Charly Records koji sadrži referentnu kompilaciju Nine Simone .My Baby Just Cares For Me.. Četfri zvezdice, molim, Hvala.

Gordan Paunovič

YAZZ - WANTED (Big Life - ZKP RTLj) YAZZ: WANTED je samo još jedan dokaz da album nije prava forma za ovakvu vrstu muzlke. Format je dobar, all samo kad se na njega smeste 2-3 pesme, i to iste, all različitih verzija. I kad se plastika vrti 45 puta u minuti. Lakše Je I D.J. - u , a lakše se i grebe po njoj. Uostalom to važi čak I za majstore kakav je TODD TERRY a kamoll za YAZZ. Dakle, u pitanju je Acid House, u ovom slučaju onaj najkomercijalnijl I

najpitkiji. YAZZ je, za one koji ne znaju, ona visoka, u plavo ofarbana devojka koja pored pevanja radi i druge radnje: svira klavijature, programira ritam mašine, sama radi svoju koreografiju, piše pesme i tekstove - kompletan umetnik (sic). Sve ovo, naravno, ne možete pročitati na omotu ploče izašle kod nas, re možete u stvari pročitati niJîa osim naslova pesama, ali r.erra veze, ionako sam vam rekao i previše.

Tri velika hita se nalaze na ovoj ploči; THE ONLY WAY IS UP (udite u bilo koju videniju diskoteku u ovoj zemlji i čućete je bar 10- ak puta), bezlična STAND UP FOR YOUR LOVE RIGHTS, i FINE TIME (to kad čujete u svom lokalnom klubu, znajte - vreme je za stiskavac). Ostatak ploče je popunjen ill trabunjanjima na raznim crnačkim jezicima (GOT TO SHARE) Hi nezapamtljivim ~pesmicama kao stvorenim za vaš novi kafić. (WANTED ON THE FLOOR). Za kraj samo citât iz recenzije JACK BARRON-a, novinara NME-a: ,Ako u skorije veme pravite finu kućnu zabavu, stavite na svoj gramofon YAZZ: WANTED. Svi ćete imati lepo, civilizovano veče - koje 6e svi momentalno zaboraviti. Baš kao I ovu ploču.. (...)

MiŠko Bilbija

JONATHAN BUTLER MORE THAN FRIEDS (JIVE - PGP RTB) Ohrabrena solidnom prodajom JONATHAN BUTLERovog (DŽonatan Batler) predhodnog albuma, beogradska disko kuća PGP RTB, objavilaje novi, dugo očekivani BUTLERov album. lako je to prvi ozbiljniji

promašaj politike novog PGP RTB-ovog recenzenta, Dragoljuba llića koji je zaslužan za objavljivanje Van Morrison-a, Joan Jett, Robert Cray Band-a, iako su novi BUTLERovi materijali gotovo poražavajućeg rezultata, iako .More Than Friends, pliva u bezidejnosti i osrednjosti, a pošto znamo da je .čisto. crnih ploča na našem licencnom tržištu vrld malo, pojava svakog, (pa ôak i ovakvog!) proizvoda, zaslužuje određenu pažnju. .More Than Friends, je BUTLERov treći album, i on nema apsolutno nikakve veze sa njegovim veoma dobrim, predhodnim dvostrukim albumom. Dok su prvi (.Intrudicing Jonathan Butler., 1986) i drug! {.Jonathan Butler., 1987) album, svetu ponudili virtuoznog akustičnog jazz - gitarislu (emigranta iz Južne Afrike), koji vešto eksploatiše jazz-soul idiome, i koji „rastapa srca. svojim egzotično - melanholičnim instrumentalima, ovaj je album, sasvim neočekivano doneo nekog novog, sasvim modernog (.disco - funk.) JONATHAN BUTLERA Umesto starinskih (tzv.sentiš) soul melodija umerenog tempa, jazzy inspiracija (GEORGE BENSON. MILLIE JACKSON, AL JARREAU, RUBY TURNER) I pregršt i instrumentalnih pesama, ovde smo dobili .veštački, modernog JONATHANA, koji pleše na disco podijumu u stilu spotova Roberta Palmera, i koji oko vrata, umesto .afričke amajlije., nosi poster .čuvenog. (bljakk) pevača za erne domaćice BILLY OCEANA Ironično rečeno, kao da se Đorđu Balaieviću prohtelo da bude Dino Dvornik. Dakle, ako i pored poslednjih recentnih crnih ploča - Womack and Womack ekipe, Anite Baker, Club Nouveaua, Micae Paris izaberete baž ovu, najnoviju plodu JONATHAN BUTLERA - sami snosite odgovornostlll n

Duško Piljak

50