Ritam
jem izdanju. Domaća publika je već Imala prilike da ga upozna po veoma uspeloj interpretaciji .Odiseje, (sa scenaristom Žakom Lobom), u koju je vešto uspeo da ukomponuje erotske i SF elemente. Poznat po svojim senzualnim crnkama, Pišar, koji je do sada uglavnom važio za .mekšeg. autora, ovaj put se odlučio da svoj literarni predložak (kineski tekst iz XIII veka) ispriča u hardcore varijanti, a poznavaoci njegovih ranljih radova biće bez sumnje iznenadeni otvorenom brutalnošću nekih rešanja. Mnoge takve scene jasno odudaraju od izvesno suptilnijeg teksta, a složenost nekih seksualnih poza mogla bi da
bad u samosažaljenje I utreniranog eksperta tantrajoge. Ipak, mada je očigledno radio na brzinu, Pišar još uvek pokazuje zavidnu zanatsku veštinu I u stanju je da učini neophodan ironijski odmak, bez koga nijedno pornografsko delo ne može da bude uspešno, Ukoliko .Lotosov Cvet. zaista predstavlja znak nove uređivačke koncepcije „SekStripa,,, a ne puki eksces, ova revija će opravdati svoje postojanje I čak možda postât! jedno od važnijih strip izdanja na našem području.
Dejan Anastasijevid
SEXARION SUPERSTRIP R. Munitić i Z. Mujabegović (ARION) Oni koji su se već prevarili I po cenl od gotovo deset starih miliona kupili .zbirku od 50 erotskih stripova u kojima se pojavljuju najpoznatije svetske zvezde I junacl stripa .nemaju potrebe da čitaju ovaj tekst. Onl znaju da su naseli I sad im ostaje samo da proklinju svoju
naivnost i pohotu, Radi se, u stvari, o trostrukoj prevari .Sexarion Superstrip, nije seksl, nije super i, što je najgore od svega, uopšte nije strip. Pomenuto delo se sastoji od nekoliko stotina nasumično Izabranih kadrova Iz najrazličitijih stripova - od Popaja, preko Taličnog Toma, do trećerazrednih Italijanskih pornića - a uz svaki od njih dopisano je po nekoliko nebuloznih redova Iz pera
Fianka Muntića (šta li mu je to trebalo?). Pritom ni slike ni tekst nemaju nikakve medusobne veze, i po svemu suded osnovna ideja ovog „konceptualnog projekta, nije sasvim jasna ni njenim tvorcima. Reč je, dakle, o mački u džaku
koja ne bi zaslužila ni ovih nekoliko redaka da nije činjenice da je izdavač lukavo prodaje isključivo putem narudžbenica, uz šturu reklamu koja navodi na pogrešan trag. Zato, ne nasedajte! (0)
Dejan Anastasijevid
SREDNJOVEKOVNI ZAMAKHarold R. Foster (Forum - Novi Sad) Mnogi su kritičari komentarišući najpoznatije Fosterovo delo .Princa Valijanta. potpuno pogrešno isticali kao glavne kvalitefe ovog stripa njegovu istorijsku autentičnost I preciznost. Naprotiv, u Valijantu se radi o legendarnim vremenima I ličnostima pa je tako i strip raden u najboijoj tradiciji viteškoh priča. Tu se, dakle, radi o evropskim legendama i folkloru a ne o istoriji... Sve to što su mu pogrešno pripisivali u .Valijantu. važi primenjeno na drugi, daleko manje poznati strip «Srednjovekovni zamak. koji je Foster radio od aprila 1944. do novembra 1945. godine. U ovom je stripu Foster prostro sve svoje znanje i ljubav prema ovom periodu u pažljivo iscrtanim vinjetama Iz kojih iskre životne radosti i more tog doba. .Srednjovkovni zamak. je služio kao skica i vrelo ideja za Valijanta, I baš zbog toga kao glavni kvalitet mu se može uzeti nepretencioznost. Priča o dva mlada engleska plemića Arnu I Gaju iz vremena Prvog krstaškog pohoda osvaja svojom lakoćom I grafičkim kvalitetima, poznatim Fosterovim realizmom I koncentracijom na detalje. U tom smislu Foster I ovaj strip rešava kao I Valijanta ne upotrebljavajući .balone. već smeštajući tekst najčešće ispod slike, naglažavajućl rami evropski uticaj I karakterističan ilustratorki pristup ovom mediju. Jenina se primedba izdavaču .Srednjovekovnog
zamka. mogu uputiti što je Arna (koji je očigledno poslužio kao inspiracija za Valijantnovog najstarijeg sina) prekrstio u Ernija, što Je prevod na momenta neprecizan i rogobatan, i što je zbog formata (kao i u slučaju Valijanta) .prkrojio. strip sa tri slike u kaišu na četiri na strani. Istina svaka je slika tako dobila nov život, mogućnost još pažljivijeg posmatranja I proučavanja - ali, originalni format je zakon koji se jednostavno mora poštovati u ovom mediju. (***)
Momčilo Rajin
64