Ritam

DE LA SOUL: DOBA BELIH RADA

Posle pojave zajednidkog singla sastava Run DMC i Aerosmith „Walk This Way” mnogi su požurili da rap uniformišu i predstave karakterističnim zvukom - sintezom heavy riffova i minimalističkih cmih ritmova kao i jedinstvenim izgledom izvođača okićenim kilogramima zlatnog nakita. Na taj način rap je mogao biti osujećen u samorn startu kao relevantan muzički pravac jer se korišćenjem istih ili sličnih rešenja (kao što su par srodnih heavy riffova ili isti način rapovanja) nije moglo daleko otidi. Medutim, 1987. se pojavljuju dva vrlo bitna rap ostvarenja: najpre LP „Yo, Bum! Rush the Show” njujorške supergrupe Public Enemy, a zatim i ploča „Criminal Minded” dueta Boogie Down Production (BDP). lake po svojim koncepcijama potpuno razliditi, oba albuma imaju vrlo svež i inovativan pristup rapu. Prvi od navedenih je vrlo agresivan i napadački, gotovo na granici otvoreno militantnog emog nacionalizma (tj. emog rasizma), uz visokoenergetski naboj ritma i vrlo prepoznatljivo, danas već tipidno za Public Enemy, slaganje glasova tj. priča. Boogie Down Production na svom prvom albumu traži korene na drugoj strani, pa je tako njihovo ritmičko uporište reggae, što ne treba da dudi ako se zna da bitan deo njujorške obojene populacije dine doseIjenici sa Jamajke. Nova škola rapa (Stetsasonic, Jungle Brothers, EPMD, Big Daddy Kane,...) javlja se 1988., i iznalazi nove mogudnosti za dalji razvoj rapa koristedi, pre svega, ritam i duvačka rešenja Mr. James Brown-a, kao i iskustva i tradieiju soula i funka 60-tih i 70-tih, afro-popa i reggae. Tako se rap, uprkos mnogim sumnjama nije ugasio i nestao u masi plastidnog, trulog soula tipa Whitney Houston, Luther Vandrossa ili Terence

Trent D’Arby-ja ved je postao sve šin i raznovrsniji, da bi, vradajudi se korenima cme muzike u novom obliku, postao jedna od najznadajnijih pojava u muzici u poslednjoi deceniji. Neizbežno, uz sve ovo se pojavila i gomila netalentovanih tipov vođena mirisom Zeienih papirida i instimkom za dobar biznis. koja pravi nekakve dopađljive, opštc prihvadene pesmice koje dak msu ni vredne pomena (dobro, ’ajde - Fat Boys, Derek B itd.l. Tokom 1988. godine, tri neupadljiva, naizgied smešna tipa sa čuđnim imenima (Trugoy the Dove, Posđnous, P..A Pasemaster Mase) potpisuju ugovorsa poznatom diskografskom kudom Tommy Boy, specijalizovanom za cmi zvuk. Pod imenom De La Soul übrzo izdaju svoj prvi sing! „Plug Tunin’”, a nedlrgo zatim i drugi - „Jenifa (Taught Me)”, međutim ni jedan ni drugi ne izazivaju posebnu pažnju, sem u speeijalizovanim publikaeijama za emu muziku (tipa „Blues And Soul” ili „Black Music”). Pored slabe reklame. glavni razlog za to je bio na samim omotima ovih singlova na kojima đominira psihodelidna odeća šezdesetih i gomile klinaca koje zalivaju bele radc. To je tako odudaralo od uobidajenog imagea rappera da nikome nije bilo jasno da ti su u pitanju duhovite tinejdžerske pesmice ili pravi praveati rapperi. Stvar je, medutim, prestala da bude bezazlena kada je podetkom 1989,\godine na njujorškom rap-radiju njihov album „Three Feet High And Rising” najavio niko drugi do Chuck D., lider ved legendamih Public Enemy. Pridajudi sa iskrenim oduševljerjemo tri klinca iz komšiluka (kao i Public Enemy i Eric B. and Rakim, i De La Soul su sa Long Islanda, iz gradida Amityville-a, opevanog u pesmi „Amityville (House On The Hill)” Loveßug Slarskog, i duvenog po horror serijalu - „The Amityville Horror”, „Amityville

П - The Possession”, „Amityville - The Demon”), Chuck D. predvida da de upravo njihov album biti veliki zaokret u daljem razvoju rapa. U februaru 1989. u američke prodavnice stigao je album najavljen od strane Chuck D.-ja. Poklonici rapa, naviknuti na njegove stereotipe i uobičajeno samplovanje našli 'su se u čudu (James Brown, Sly Stone) jer sa ploče „3 Feet High And Rising” dolaze potpuno drugačiji zvuci. Njegovih sat vremena muzike, ritmova, ludila, orgija, suludo ukomponovanih lekeija francuskog i još suludijeg kviza koji se provladi ko ima imalo osedaja za ritam. Sa kolekcije ploda svojih roditelja De La Soul su izuzetno vešto i duhovito semplovali Otis Reddinga, Sly Stonea, Steely Dan (pesmu „Peg”!?), Hall And Oates (?!?!) Liberace, Michael Jacksona a koriste i delove dedije TV serije „Ulica Sezam”. Samo ime ploče „3 Feet High Rising” je parafraza pesme Johnny Casha „5 Feet High and Rising”! Sve to je briljantno ukomponovano tako da deluje kao da je prvi put odsvirano a ne semplovaho zaštaje dokaz i prida da je njihova kompanija Tommy Boy ponudila 500 dolara nagrade onome ko otkrije poreklo refrena njihovog singla „Plug i udvostrudila nagradu posle izlaska prvog albuma. Zahvaljujudi svojoj potpunoj razliditosti od ostatka rap-sveta i pacifistidkoj, miroljubivoj ideologiji kao i insistiranju na temama bliskog kontakta izmedu polova De La Soul na plodi odišu atmosferom kraja 60-tih i neka su vrsta dece cveda rapa ali time nimalo ne gube na urbanosti niti zvude zastarelo. Naprotiv, diste svesti i zdravog razuma tvrdim da su oni jedan od najvedih putokaza kuda dalje u rapu. Produkciju piode je potpisao Prince Paul, D.J. njujorške grupe Stetsasonic. Osim njega na albumu su u pesmi „Buddy” (posvećenoj muškom polnom organu) udestvovali i Jungle Brothers, kojima su zauzvrat De La Soul gostovali na remiksu singla „Straight Out The Jungle”. Prema poslednjim vestima, De La Soul se nalaze na tumeji po Amend kao predgrupa LL Cool J-u. Za razliku od njega oni ne nose zlatne lance, trenerke i kapice, kao ni druga obeležja B-boysa. Oni nisu bivši bokseri, niti dlanovi neke od mnogobrojnih ulidnih bandi ved samo tri mlada, talentovana emea koji jako dobro zabavljaju sebe i druge, a diji album prvenac, zbog svih novina koje donose preti da postane najprodavanija ploda rapa uopšte. To u celoj pridi i nije najvažnije ali je dobro da što vise ljudi sazna za De La Soul filozofiju: „Mi donosimo doba belih rada (Daisy age)”, kaže Posdnous. „Daisy age je skradenica od slededih delova: DA je od the; I je od Inner (unutrašnji); S je od Sound (zvuk); Y je od Y’all (svi vi).” Dakle DAISY age je Vreme LlnutraSnjeg Zyuka Svih Vas ili, krade Vreme Belih Rada. Budite spremni za njih.

DJ MC Marko Glušac

24