Ritam

FILMOVI KOJI SU OBELEŽILI PRVU POLOVINU 1989.

Leto je vremc godišnjih odmora i filmskih repriza. Za sve one koji su propustili ono šlo redakcija „Ritma” smatra nczaobilaznim u filmskim dešavarijima od januara do jula 1989, biće to prilika da popune praznine, ili evenlualno učvrste gradivo: Dakle, evo ih:

1) HIDEN - najbolji SF godinc, triler u tradiciji „Terminatora" i „Robokopa”, odskočna daska za taIcntoyanog Džeka Šoldera. 2) UMRI MUŠKI - evokacija pravog bioskopa, najveći Hičkok posle macstrove srnrti, kalapultiranje Bmsa Viiisa u mačo zvezdu, i Džona MekTirnena medu vodeće holivudske reditelje. 3) NADINA/ZALJUBUENI POROTNIK - odavanje počasli klasičnom Hoiivudu i.zlatnom dobu ~s-crewbal.r crewbal.r komedijc, pod palicom dvojice najvećih revivalisla Roberta Bentona i Pitera Bogdahovica. 4) EAR ZA KOSU - prvi film „kralja ires cstclike” Dž.ona Voslcrsa u našim bioskopima. Bahimor šeždcsetih, medijska histerija, prljavi pies, legendarni Divajn... 5) TEKSAŠKI GRANIČAR/KNEZ TAME - povratak korenima za dvojicu velikana Novog Holivuda, Voltera Mila i Džona Karpcntera. Vestern i horor nikad ne umiru, ,zar ne?

6) BESTSELF.R - bravurozna meduigra Brajana Denehija i Džejmsa V'udsa u eksplozivnom trileru, nikad dovolno priznatog Džona Flina. 7) PRINC OTKRIVA AMERIKU - najbolji film Džona Lendisa, definitivna potvrda . genijalnosli Edi Marfija, povratak rdmantičnoj ko'mediji. 8) OSTANI UZ MENE - sve najlepše'uspomenc u čovckovom životu vezane su za detinjstyo. To jc lema izvrsne senlimentalnc komedije Roba Rajnera, sa naslovom pozajmljcnim od Bena I. Kinga. 9) KAKVA FRKA - nova, furiozna komedija zabune Blejka Edvatdsa po uzoru na- legendarni „Ncki to vole vruće”. 10) PRIČA O DŽOANI/NEMORALNE PRICE - klasici erotskog (porno) filma iz prve polovine scdamsesetih, najboljih predstavnika francuske (Valerijan Bofovčik), i američke (Žcrar Damijano) škole seksića. -

Osim navedenih filmova. pojedini kri.licari „Rilma" bili su intimno vezani za jos nckoliko ostvarenja, koja medutim. nisu dobila podršku većine. ali ih-ovom prilikom navodimo, kao zlatne rezerve:

IZGt’BEJENI MOMCI (Džoli Šumaher) VATRA SVETOG ELM A (D/.oel Sumaher) RADO TE SE SEĆAM (Dejvid LiJend) PONOĆNA TRKA (Martin Brest) TV NOVOSTI (Džejms Bruks) RIBA ZVANA VANDA (Carls Krajlon) BEJBI BLU (Carls Šajer) GDSARSKA PATROLA (Džeki Cen) OPASNE IGRE (Dgjvid Memet)

VILOU

(WILLOW) Ron HOWARD, 1988. Val KILMER, Joanne WHALLEY, Warwick DAVIS, Jean MARSH distribueija: ZETA FILM trajanje: 125 min. Džordž Lukas vise ne pravi pride o tome kako nešto steći („0timači izgubljenog kovčega”), već o tome kako nešto sačuvati. Upravo takva je priča ftlma „Vtlou”, koji neće pomoći Lukasu da sačuva reputaeiju veštog pripovedača. U jednom naivno zamišljenom „bajkovitom” svetu dva junaka - patuljak velikog srea (Vorik Dejvis) i maču vično spadalo (Val Kilmer) pokušavaju da sačuvaju bebu koja će spasti svet od gneva zle kraljice. U velikom skrivanju učestvuju ljudi, paluljci, ~Smedi”,trolovi, dobre i zle veštice, dvoglave aždaje i jedna preslatka beba. Za ljude s maštom - moćna priča. Za producenta Lukasa, scenaristu Dolamana i režisera Hauarda prilika da otkriju svetu kako nemaju ni mašte, ni emoeija. Oni su upropašćen zaplet sjajne komedije Paname i Frenka „Dvorska budala” bacili п očerupani svet „Legende” Ridlija Skota. Izmedu o”a dva poia nasumice

su natrpane scene, likovi i resenja iz Homerove Odiseje, Diznijevog „Mača u kamenu”, Milijusovog „Konana”, Kurosavinog „Haosa”, Verhovenovog „Meso i krv”, Skotovog „0smog putnika”, sve zajedno umešano sa poetikom japanskog ertanog ftlma - što znači izbegavanje ozbiljnog bavljenja motivaeijom likova. To je nepogrešivi simptom pomanjkanja motivaeije autora Rona Hauarda (Morska sirena u Njujorku, Čaura), jednog od onih reditelja koji misle da hadver može lako da zameni softver. Najdrastičniji primer takvog shvatanja nalazi se u njegovoj veri da se mitska bića - patuljci, mogu na filmu zameniti grupom glumački nadarenih ali fizički deformisanih ljudi, čiju privatnu nesreću ovakav postupak još bolnije ističe. U ovom pastišu iz visoke produkeije, koja omogućava najneverovatnije filmske trikove, najbolje se snašao Val Kilmer (Top Gun, Top Secret). On je uspeo da svojom glumom unese koliko-toliko duha u film čiji humomi pasaži podsećaju na „Bolji živof’. Dve zvezdice: Za Rut i Kejt Grinfild, koje su igrale čudesnu bebu Eloru Denen.

Boško Milan

66