Ritam

THE PSYCHEDELIC FURS - ALL OF THIS AND NOTHING (CBS - Suzy)

~Već sam jednom ranije pišući recenziju albuma tipa greatest hits” ili „the best 0f...” napomenuo da nema velikog izbora u analizi takvih produkata. Recenzije se obično vrte oko toga da li je taj izbor korektno napravljen - šta je ispušteno, a šta suvišno itd. Sa ovom kompilacijom nešto je drugačiji slučaj.” Ovim rečima doajen jugoslovenskog rock novinarstva Momčilo Rajin, počinje svoj prijaz čuvene kompilacije BUZZCOCKS-a „Singles Going Steady” (EMI - Jugoton, 1979), u Džuboksu br. 92 od 4. 07. 1980. Karijera sastava PSYCHEDELIC FURS dakako nije toliko značajna i uticajna, kao vrtoglavi uspon i pad Buzzococksa krajem sedamdesetih godina, (1977-1979), pa ipak neke stvari se čudno podudaraju, cinedi imiganirani most izmedu 1979. i 1989. Ako se podsetimo da smo zadnjih godina debili nekoliko veoma važnih kolekcija sastava koji su bitno obeležili zvuk pop i rock muzike krajem sedamdesetih i početkom osamdesetih godina: 1987, ultimativnu pop kolekciju PRETENDERS-a - „The Singles”, a 1988. antologijsku retrospektivu sastava THE CLASH - „The Story Of The Clash”, onda je sasvim izvesno da ée se izvanredni album revalorizovane britanske grupe PSYCHEDELIC FURS - „All Of This And Nothing”, ove godine naći na samom vrhu liste najboljih kompilacija. Stvaralaštvo ove grupe može se podeliti u dva, geografski veoma različita delà; prvi deo pripada urbanoj Britaniji, a drugi ruralnoj Americi. Formiran u leto 1977, u zahuktalom vozu punk istorije, ovaj nekadašnji kvarte izjužnog Condona, tek je u jesen 1979. dobio mogućnost za svoj viniini debi singl(„We Love You”), da bi potpuno poverenje šefova CBS-a opavdali vrlo brzo, početkom 1980, kađa im izlazi kontraverzni LP prvenac naslovljen po imenu grupe, pod producentskom palicom tada malo poznatog Steve Lilywhite. 1979. i 1980. su veoma bitne godine za mnoge britanske sastave bas u lo vreme na Ostrvu se javlja citava plejada sastava koji na skeletu starili psihodeličnih ploča THE DOORS-a i THE VELVET UNDERGROUND-a ili art-rock radova DAVID BOWIE-a i ROXY MUSIC, pokušava da konstituiše nove pravee u rock muzici. Epohalne ploče JOY DIVISON („Unknown Pleasures, 1979. i „Closer”, 1980. i danas se smatraju za najreferentnija izdanja tog doba, mada neka druga viniina ostvarenja iz 1980-te (ECHO AND BUNNYMEN - „Crocodiles”, TEARDROP EXPLODES - „Kilimanjaro”, COMSAT ANGELS - „Waiting For A Miracle” s jedne strane ili MAGAZINE - „The Correct Use Of Soap”, SIMPLE MINDS „Empire And Dance”, SIOUXISIE AND THE BASHEES - „Kaleidoscope” s druge strane), možda ponajbolje dočaravaju atmosferu u kojoj su THE PSYCHEDELIC FURS kreirali svoju muziku.

Iako je debi album FURS-a sadržao nekoliko briljantnih pesama С,Sister Europe”, „Imitation Of Christ”), postalo je očito da njihova sinteza ROXY MUSIC - THE VELVET UNDERGORUND, (uprkos svom komercijalnom potencijalu) ne daje baš uvek u celini kreativno uspele rezultate. Taj sindrom ée se uočiti i na sledećem albumu („Talk Talk Talk”, 1981) uprkos evidentnom usavršavanju lirskih i muzičkih opservacija. Verovatno je i isti producent (Steve Lilwhite) kumovao ponovljenom utisku rastrzanosti celine i nemogućnosti prevladavanja tog problema. „Talk Talk Talk” je ipak u neku ruku bio vrlo značajan album, jer je na njemu grupa centar svojih'zbivanja prenela sa agitatoskog političkog punk propovedanja (sa prve ploče), na čoveka i njegov unutrašnji i intimni sveL Savršeno modelovane pesme („Prett In Pink”, „Dumb Waiters”), verno su pokazivali PSYCHEDELIC FURS u najboljem tj. najđugovečnijem izdanju. Izdavanjem izuzetnog singia („Lowe My Way), koji je pratio treći album „Forewer Now” (1982), u produkciji čuvenog elektronskog maga Todd Rundgema (čoveka koji je producirao prvi album NEW YORK DOLLS-a), praktično počinje drugi, tzv. „američki” period u karijeri FURS-a. Singl-spot „Love My Way” je zahvaljujući učestalom emitovanju na MTV-u, prvi put skrenuo pažnju širokoj publiai па delovanje ovog sastava i time postao prekretnica u njihovom daIjem radu. Sa skupim i radiofonično orijentisanim priducentom Keith Forseyjem, 1984. THE PSYCHEDELIC FURS izdaju uglađeni - melodicno pevljivi i do tada najupečatljiviji LP - „Mirror Moves”. Na njemu je Forsey svoja iskustva sa prvog i drugog alubma BILLY IDOLA rafmirano pretočio u suptilno-energične pesme THE PSYCHEDELIC FURS-a, medu kojima singlovi („The Ghost In You”, „Heaven” i „Highwire Days”) zauzimaju veoma istaknuto mesto u kompletnom stvaralaštvu. 1987. izlazi „Midnight To Midnight”, peti i verovatno najslabiji studijski album Fursa, na kome ponovo dominiraju neujednačene kompoziije. Od prvog do zadnjeg albuma, njihovi materijali su pokazivali (što u manjem, što u većem obimu), izvesnu količinu nesredenosti i debitantske nedoradenosti. Ovi nedostaci su i pored očiglednog napora banda da u velikòj disko kući (CBS) sačuva sopstveni autorski dignité! i osobeni zvuk, cesto plivali nad mnogim sjajnim pesmama. „All Of This And Nothing” je besprekomo modelovana kompilacija, koja objedinjuje sve faze rada THE PSYCHEDELIC FURS-a. Preslušavajući ovu „unakrsnu retrospektivu” (pesme nisu poredane hronološkim redom, veé po atmosferi), shvatiéete u kojoj su zabludi godinama mnogi bili. Ovi momci su uvek bili dobar band, ali nikad dobar „alubmski band” (tj. nikada im ujednačenost pesama i imaginacije nije bila jača strana). Njihova glavna snaga kao i kod mnogih drugih (Madonna, Kate Bush, Pretenders, Madness, The Tempatitions, The Everly Brothers, The Suprêmes itd.), bio je singl (tj. pesma). Izdvajanjem odlične pesme iz njene nesavrsene sredine, i stavljanjem iste pored druge dobre pesme, praktično se dobija potpuno novi album i jedno sasvim novo, nepoznato (the best of) lice grape. Krećući se na slavnoj tromedi (ROXY MUSIC - THE VELVET UNDERGROUND - IGGY POP), The Psychedelic Furs su napravili tuce vanserijskih pesama, opus dostojan istinski velikih bandova. Od post-punka preko neo-psihodelije do dobrog čvrsto FM rocka, ova kompilacija je stvami dokaz sakupljanja rasutih komadića jednog vremena koje se zvalo NEW WAVE. „All Of This And Nothing” je album fascinacije, intrige, lepote i jeze, apsolutno najbolja ploča THE PSYCHEDELIC FURS-a i verovatno jedna od najkozistentnijih rock kompilacija objavljenih u Jugoslaviji, još od BUZZOCOCKS singlova. OTKOPANO BLAGO U KOMADUÜ! ***** finì If n Piliak

Duško РДјак

54