Ritam

KONTAKT SA KOMPAKTOM

CD U JUGOSLAVIJI

Novi medijum - kompakt disk -je tradicionalno uspavanom jugoslovenskom diskografskom tržištu je nametnuo i novi ispit. To se dešava u trenutku kada je ovaj nosač zvuka u svetu definitivno prevladao sve simboličniji otpor glavnog konkurenta - vinilne ploče. Sve češćesu glasine da ćeod 1. januara 1992. godine veliki diskografski koncemi na jedinstvenom evropskom tržištu potpuno obustaviti proizvodnju LP ploča, na račun proizvodnje CD-a i kaseta. U SAD sve jeviše novih izdanja uzdji naslov u katalozima stoji"CD & cassette only". U trenutku kada je prodaja "crnih" ploča na tom tržištu pala ispod 5% i poslednjim optimistima je postalo jasno da će ploče uskoro postati muzejski eksponati. Gde je tu Jugoslavia? U muzeju? Hi, ipak, ne? Tržište svakog nosača zvuka pre svega diktira tehnološka podrška odgovarajućeg hardwarea - mašine za reprodukciju. Podaci o bar približnom broju kompakt disk plejera uJugoslavijinepostoji, nitiga jemogućeproceniti. Jasno je, medutim, da uznatnom porastu kupovine tehničkih uređaja od početka stabilizadje ekonomskih prilika, izvestan procenat otpada i na CD reproduktore, pa seveć mole govoriti o postojanju elementarne infrastruklure CD tržišta. Nema sumnje da je njihov broj još uvek daleko od broja gramofona, a pogotovo od broja kasetofona (koji uspešno obezbeduju dominantnu ulogu kaseta u ukupnoj prodaji nosača zvuka na domaćem tržištu), tese, shodno tome, analogni medijumi moguosećati bezbednim još dugo vremena. Otežavajuću ulogu u formiranju ponude softwarea za CD tržište igra finjenica da u Jugoslaviji ne postoji ni jedan pogon za proizvodnju kompakt diskova. Domaće diskografske kuće to upućuje na dve solucije - direktan uvoz od svojih inostranih partnera ili proizvodnju u inostranstvu koja je neizbežna u slučaju objavljivanja domaćih naslova. Činjenica da je Savezno Izvršno Veće u proleće ove godine stavio proizvode diskografske industrije na listu proizvoda koji se mogu slobodno uvozti, u znatnoj men je slimulisala uvoz kompakt diskova kao i pojavu novih, mahom privatnih, preduzeća koja svojuaktivnost baziraju upravo na popunjavanju mnogobrojnih Supljina na tržištu (ne samo CD-a). Zbog toga ćemo u nastavku ovog teksta dati iscrpan pregled situacije svih jugosiovenskih uvoznka i proizvođača CD-a. Uvoznike CD-a dodatno pogada i restriklivna carinska i poreska politika koja uspostavljaznakjednakosti izmedu biio kog proizvoda za masovnu potrošnju i nosača zvuka koji se u svakoj civilizovanoj ekonomiji tretira kao kulturni proizvod. Pored neizbežnih carinskih

stopa 0d31% (kojese, paradoksalno, obračunavajuna uvoznucenu CD-a uvećanu za transportne troškove), sva izdanja koja nemaju obrazovni karakter u .socijalisličkom značenju tog pojma ili koja sel ne mogu podvesti pod odrednicu jazz ili klasika, podležu plaćanju poreza na promet koji, u zavisnosti od republičkih zakona, varira od oko 18 do oko 30% (navodno, najmanji je u BiH, a najveći u Hrvatskoj i Sloveniji), a sve to drastično uvećava finalnu cenu koju plaća kupac. Ipak, pojačanom ponudom došlo je do kakve-takve stabilizadje haosa koji je u početku vladao cenama, i uspostavljanja realnijih pariteta između cena različitih klasa kompakt discova koji su prisutni na tržištu. Ptvi kompakt diskovi popularne muzike pojavili su kao posledica početnog, eksperimentalnog uvoza od strane Jugotona koji je za cilj imao testiranje tržišta. Usledili su slični potezi ZKP RTVLJ kao i PGP RTB-a, a potom su se pojavili i prvi CD-i doraaćih grupa u izdanju Helidona. Posle njih u igru su se uključili i mali privatni uvoznici, skromnijih, ali pažljivo odabranih opusa. Shodno ovome, poboljšana je i mogućnost nabavke CD-a koji su pored konvencionalnih prodavnica ploča počeli da budu dostupni i u knjižarama, privatnim i društvenim (po uzoru na iskustva sa kasetama), Ritam če redovno pratiti sva izdanja compact discova domadh diskografskih kuća, kao i uvezene naslove od posebnog značaja - u poslednjem segmentu rubrike Prikazanja. Sledi pregled trenutnog stanja među uvoznicima i proizvođačima kompakt diska. VELIKE JUGOSLOVENSKE DISKOGRAFSKE KUĆE JUGOTON Sistematskim uvozom kompakt diskova iz kataloga svojih licencnih partnera - EMI, WEA-Jugoton se već nametnuo kao najozbiljniji domad uvoznik. Sredinom leta na tržištu je bilo prisutno odo 90 naslova uvezenih CD-a koji su, najvedm delom, pratili licencnu produkciju Jugotona (bitniji naslovi iz opusa Pink Floyda, The Beatlesa, Princea, kompletni Pet Shop Boys, ltd.), uz retke izuzetke (Acadie - Daniel Lanois). Urednik licencnog programa Jugotona Veljko Despot najavio je uvoz novih 200 naslova CD-a koji će obuhvatiti i repertoar kataloga diskografskih kuća The Island, MCA, Capitol, BMG/RCA i Virgin. Prema njegovim redma, uvezeni program kod njihovih stranih partnera tretira se jednako kao licencni, pa ta dnjenica Jugotonu omogućava da plasira naslove ko-

27