Ritam
u sali dok svi nisu izaSli. POsle me je, onako crvenih odiju zaustaviola vojna polidja. Nisam imao dozvolu. Imali su razumevanja za moje stanje. Pustili su me na miru. Nisam im zahvalan zbog toga, već zato što su me spustili na zemlju. Ovegodine, podsedajudisvoju devojku na tu vojničku avanturu, krenusmo u bioskop "Jadran" da gledamo najnoviji film Tejlora Hekforda. Pre ulaska u bioskop kupila je dva pakovanja papirnatih maramica. U sali nije bilo Cigana. Bila je vedemja projekcija i publika je bila pomalo šminkerska. Tokom projekcije devojka je trošila papirnate maramice, ali
DZO PROTIV VULKANA (Joe versus the Volcano) John Patrick SHANLEY, 1990. Tom HANKS, Meg RYAN, Robert STACK, Lloyd BRIDGES Džon Patrik Šenli, prvobitno dramski pisac, a zatim holivuski scenarista, po sopstvenim redima, posle filma "Moonstruck" za koji je napisao scenario, našao se "u situaciji da nije više morao da brine kako da zaradi za život. I pustio je maSti na volju. Tako je nastao scenario "Dio protiv vulkana", a Šenli se po prvi put prihvatio i režije. Odludio seza formu bajke koja ima odgovarajući početak ("Once upon a time..."), junaka i njegovu misiju, susret sa lepoticom i srećan kraj ("and they lived happily ever after..."). Ali, Dion Patrik Šenli nije ieleo da sve bude tako jednostavno, pa je pridu razradio na slededi nadin - prvo, naš junak je hipohonđar koji jesvu ušteđevinu dao na
tako što ih je natapala mojim suzama. Zbog toga nije plakala, ali ni film nije videla. Posle toga smo Setali gradom, a ona me je stiskala za ruku i tešila da nisam plačljivko. Zato joj hvala. Sutradan sam je nagovorio da sama pogleda film. Ni suzu nije pustila. N.B. Moj prijatelj i lider Nebojša Pajkić nije poverovao u moje suze i tvrdi da su one perfidno izmanipulisane nadinom na koji pratim reiiju Tejlora Hekforda. Aja ne znam kako bih reagovao na filmove Daglasa Sirka da sam ih gledao u vreme kada su premijerno prikazivani đavnih četrdesetih i pedesetih godina. Bilo je to petsuza od Zlatka Marušića
lekare i koji radi u nepodnošljivim uslovima kada u njegovom iivotu nastupa preokret. Dobro, postoje i takve bajke. Drugo, njegov poduhvat je sulud isluii iskljudivo uvećanju kapitala glavnog negativca (za koga, uzgred-budi-rečeno, do kraja ne znamo da je negativac). Jer, glavni junak komeje lekar objasnio daje neizlečivo bolestan, prihvata da skoči u vulkan na nekom ostrvu pošto se domoroci, zahvaćeni civilizacijom, toga boje, a poduhvat je neophodno izvesti da bi negativac nastavio da sa ostrva eksploatiše neki redak mineral. Ne radi se dakle o herojstvu, nego o samoubistvu i to iz krajnje patetidnih pobuda - za uzvrat, junaku će se pruiiti šansa da umre kao heroj. U stvari, postade, ni prva ni poslednja irtva prineta uspešnoj ekonomiji. Takve bajke, istina, ne postoje, ali... Trede, posle dva flerta (sa Meg Rajan u dve uloge), junak de se oieniti kderkom pomenutog negativca (Rajanova u tredoj
ulozi), prilidno nesvesnom, iako simpatičnom devicom, a njihova Ijubavna priča de nam se prikazati u svega nekoliko mehaničkih poteza. Dovoljno za bajku. U bajkama je štošta mogude, kao i u filmu, pod uslovom da se dosledno sprovede. Šenli kao da nije mogao da se odluči koji mu je stilski koncept najbliii. Tako smo dobili skoro vudialenovskog junaka, ali rešenog da preduhitri sudbinu, junaka koji zna da će umreti, ali ieli da uzvišenim (!) dinom da smisao svojoj egzistenciji. To bi mogla biti melodrama, ali nije. S druge strane, izrazito gorka komika kojom se Šenli poslužio da pokaže kako je jezivo biti "samo mali todkid" u mašineriji velike korporacije na granici je tzv. angažovanog filma, sa sve socrealistidkom metaforom o zgaženom cvetu. Treda mogudnost pride, romantidna komedija uopšte nije iskorišćena, s obzirom da se humor iscrpljuje u komentarima socijalnog položaja (u prvom delu) i folklora (u drugom delu filma). Ovakva rediteljsko-scenaristidka neodludnost uz odludnost da se neprekidno saopštavaju velike istine, plus mnogo pozorišno statičnih kadrova, passe eskapistidkih ideja i nevolja oko identifikacije sa glavnim junakom, dalaje neubedljiv rezultat. Zato reditelj zaslužuje jednu zvezdicu, a Tom Henks i Meg Rajan po cele dve. Ali, nedemo se baviti sabiranjem. *
Boba Ilić
71