Ritam

pokušaja inspirisanja partiturama klasične muzike i ko zna čega sve još, bili ako ne na samo vrhu, ono bar u gornjem delu tabele. Dve osnovne komponente na kojima je počivao kvalitet grupe Smak bile su autorstvo Radomira Mihajlovića Točka i, naročito, interpretativna moć grupe. Možda se u kvalitet može übrojati i to što su im mane bile uglavnom vanmuzičkog karaktera. Osnovni nedostatak je bio samo pojavljivanje na ostrvskoj i kontinentalnoj sceni u trenucimakadaje ono što su Smak svirali i muzički i iđeološki doživljavalo Gotterdammenmg. Ova osuda na besperspektivnost kao da je bila prorokovana „balkanskim usudom” Kragujevčana: još đugo nakon Smak - avan-

ture, naži muzičari će, naročito idejno, ostajati inhibiranl pred uverenjem da je za upad na britansku muzičku scenu neophodno u svim elementima, potpuno prevazići tamošnju konkurenciju. Bar po onome što znamo o vremenu u kome je nastao The Pages Of Our Time , sam Smak je muzički bio i vise nego zreo za uspeh negde napolju. Ono što sa sigurnošču mogu da tvrdim je da se tek sa ove distance oseća da je The Pages Of Our Time zgotovljen sa nekom nepotrebnom bojažljivošću. U svakomslučaju, posmatrani iz ugla vremena prošlog, Smak predstavljaju domaću personifikaciju svih rokenrol veličina i „veličina” pre doba novog talasa i punka, što im, pomnoženo s njihovim objektivnim

vrednostima, omogućava da, praktično još uvek, pune ovdašnje koncertne prostore. Ova tvrdnja otvara i raspravu o tome šta je za đomaći rokenrol, a sa stanovišta najmerodavnijeg - publike, u stvari predstavlj alo mainstream, a šta rokenrol arhetip, ali to trenutno nije bitno, Bitno je da kada se kaže da priča o grupi Smak nužno podrazumeva prošlo vreme, to ne treba da bude shvaćeno pogrdno. Zato je The Pages Of Our Time gotovo isključivo namenjen onima koji su godinama (skoro genetski) familijarni sa ovakvom muzikom. Oni drugi de, bez volje i truda, teško biti uvereni da je legenda istinita. Sic transit gloria mundi.

Bojan Žikić

izbor izdanja sa bivšeg jugoslovenskog prostora

VARIOUS ARTISTS T.R.I.P. Zone - Indie Rock Bands From Croatia T.R.I.P. Records - Croatia Records Dogadaj sezone hrvatske rok scene kompilacija koja sažima iskustvo oba naraštaja garažne r’n’r scene - pulske/ vinkovačke škole koja je krajem osamdesetih raskrstila sa new waveom i koprivničke škole wunderkind pop corea. Briljantna prva strana (Majke, Messersehmitt, The Spoons, Don’t) i početak druge (Overflow), uz nekoliko zagrebačkih grupa koje, mahom, smetaju (naročito Pips, Chips & Videoclips) ili su samo simpatične (Hladno Pivo, Big White Elephant). Ploča koja će se pamtiti po uzdizanju Majki do visina najboljeg savremenog hard rok zvuka sa pogledom na sedamdesete. ( T.R.I.P. Records, Argentinska 3,41000 Zagreb ) PANKRTI ZbranaDela 1977*1988 ZKP RTV Slovenija Noseći crvenu zastavu panka vise od 10 godina, Peter Lovšin se pretvorio u slovenačkog Petra Lukovića - završivši kao žnmalista pomo provenijencije i urednik ugaslog muzičkog časopisa Grom. Ova referentna CD kompilacija -

sažetak karijere prvih velikih jugoslovenskih pank revolucionara - podseda da su Pankrti bili sociološko/muzički trust akademskih mozgova ciji tekstovi traju duže od muzike. Znadajno podsedanje na vreme kada je pobuna bila zaista opasna stvar. BOA 81-92 Orfej-HRT Simulacija neoromantizma i roxysma ,u isti mah, doimala bi se smislenije prepuštena zaboravu ili nostalgiji. Omiljena zagrebačka grupa Duran Duran generacije uhidena na digitalnom iskušenju (negativne) revalorizacije nanovo snimljenih hitova. Od šarmantno naivnih novotalasnih favorita sa porukom (Miiion , Stol ) do nove, kompromitujude estradne faze, uz nekoliko snimaka uživo. Pogrešno. LOLA VS STAIN Mansarda/Dcona Blind Dog Records Duh Zagreba kao centrajugoslovenskog nezavisnog izdavaštva pred raspad zemlje očuvan je na CD-u koji nosi oba dosadašnja albuma skopske Dole V Stein. Lagani etnojazz ambijenti sa debija Ikona na pesmama sa Mansarde prerastaju u svetski relevantan new age, pleneći ekonomičnošću zvuka i odsustvom banalnosti. Dostojanstven odgovor jeftinim muzidkim izazovima Novog

Doba. LAIBACH Kapital Mute Records Sve vise gniba varijacija na temu grupe Enigma, u tehno oblandi koja zasenjuje samo ncnaviknute, Laibach gube svoje poslednje, najbolje branjcno uporište - čvrst konccpl. Bez dcmonskog humora kog su nekad imali i bez one smrtnc ozbiljnosti, od njih naravno nije ostalo ništa osim ncobične piesne podloge. Л kad su to pa Slovenci pravili dobar disko? KUD IDIJOTI Glupost je neuništiva Helidon Najveći istarski bend (posle Arinke i Tingl-Tangl) u naizgled veselom i nacio- : naino ravnodušnom raspoloženju dostojnom prisilne mobilizaeije. Još zrcliji i gluplji nego ranije, KUD Idijoti se dobro sn- i alaze u žanru koji su sami izmislili: i ukrštanju Ramonesa, brace Dalton i KUD ! Idijota. Alan Ford i daije stanuje tamo. Is- I trade Niša, idaije. PARNI VALJAK Pusti Nek’ Traje Croatia Records | Bokrivajući period od 1987. godine do !| danas i tri poslednja albuma objavljena za | Jugoton, ova CD kompilacija samo :i potvrduje visoke profesionalne standarde > zagrebačkog mainstreama. Sasvim pred- < vidljivo, bez ikakvih iznenadenja, naglasak na posiednjim velikim hitovima sas- [ tava iz predratne ere ( Anja,lesenumeni ! ) uz neizbežnu pesmu za oslobađanje iz i ZNG-a(iJNA)- Kekecje Slobodan... .

57