Ritam

RECENZIJE FILM FI L M

AMERIČKO SRCE (AMERICAN HEART) Reditelj: Martin Bell Igraju: Jeff Bridges, Edward Furlong, Don Harvey Shareen Mitchel Van svih očekivanja u sadašnji crni i sancijama okovani Beograd stigao je ovogodišnji film iz američne nezavisne produkcije koji se takodje bavi crnim i tmurnim dogadjajima američke društverne stvarnosti. Režiser Martin Bell je 1984. snimio dokumentarfni film “Streetvvise" o klincima koji, kako bi preživeli na prljavim i opasnim ulicama Seatle-a, rade ponižavajuće urbane poslove od kradje do prostitucije. To je bio dokumentarni film, dakle stvarni prikrfz druge, tamnije strane medalje američkog društva. U svom igraom debiju “Amnerican Heart“ Bell ostaje veran dotičnoj tematici. Sjajni Jeff Bridges tumači uslovno puštenog lopova ;koji se, izašavši iz zatvora, suočava sa nekoliko Iživotnih problema, Početak poštenog i normalnog života uz svog sina (Edvvard Furlong, najmladji pratilac Švarcenegera u "Terminatoru 2"), kao i njegovo vaspitanje najvažniji su zadaci koji pred njim stoje. Ovome treba dodti i Bridgesovo davno dato obećanje sinu da će ga odvesfi u zemlju Jacka Londona, odnosno Aljasku. Furlong otvorena srca prilazi ocu sa namerom da mu pokaže đa brigu o sebi može i sam da vodi i da mu samim tim neće predstavljati teret, a sve u nadi da će sakupiti dovoljno novca za zajednički odlazak u nekadašnju “zlatnu državu’.

Ovi zajednički problemi predstavljaju suštinski strukturni plan oko kojeg če se formirati dramska radnja dela. Bell uspeva da rediteljski postupak koji se oslanja na iskustva iz dokumentarnog filma spoji sa dramskom nužnošću, Melodramaje najjasnija na samom kraju filma gde Jeff Bridges smrtonosno ranjen od strane aveti iz predzatvorskog života, leži pred sinom na feribotu koji ih odvodi u tako prežiljkivanu Aljasku. Bellovo, inače višeslojno delo, uspelo je da na film pretoči sve ono što je John's Teinbeck napisao o tzv. svetu iz ambisa koji neprimetno živi pored priznatih društvenih grupacija. Zbog ovakvih humanih težnji, Bellovom “malonT filmu sledi visoka ocena.

Goran Mijailović

U MRACNOM SVETU DILERA (Deep Cover) R. Bill Duke Ul. Larry Fishburne, Jeff Goldblum, Charlie Martin Smith. • Crnog policajca sa traumatičnim detinjstvom angažuje predstgavnik vladine agencije za borbu protiv trgovine drogom, sa zadatkom da se übaci u švercerski ianac na Zapadnoj obali. Reditelj Bil Djuk najstariji je među samosvesnim crnim rediteljima koji su, po prirodi svog statusa, postali neka vrsta intelektualnih portparola afro-američke zajednice, baš kao što su reperi neka vrsta narodnih tribuna. Dok Van Pibls, Singlton i pre svih

notorni Li više polažu na sadržinu svojih socio-političkih traktata, nego na filmsku priču, Djuk (kojeg najbolje pamtimo kao psihotičnog specijalca iz "Predatora” koji se brije samo u znoju lica svog) pre svega pravi film, u ovom slučaju jasno određen kao kriminalistički. Ali, daleko od toga da je politika ostala po strani, i pošto autor neće da mi to zaobiđemo, mi to ne možemo ni da učinimo. Odnosi medju crnima i latinosima, cxrnima i Jevrejima, Jevrejima i latinosima, vlade i crnaca, vlade i latinosa, crnih međusobno i crnih sa Bogom, predstavijaju za Djuka nešto što sme da optereti filmsku priču na račun psihološke uverljivosti. Svejedno, iako je uvučen u političko razmišljanje, Djukje bolji i inteligentniji reditelj od svoje "braće". Lari Fišburn, zvezda iz “Boyz'n'the Hood“, kod Djuka se pretvara u neku vrstu crnog Marlona Branda ili Pola Njumena iz mladjih dana; Džefa Goldbluma kao negativca nismo videli od “Silverada” a pojava Čarlija Martina Smita podseća nas na jedno, začudo, već davno vreme. Poslenje sve stavke treba shvatii kao preporuku.

Boško Milin

ARMIJA MRAKA (ARMY OF DARKNESS) Reditelj: Sam RAimi Igraju: Bruce Campbell, Embeth Davidtz Sam Raimi, američki režiser mladje generacije, koji je već sa svojim prvim filmom, na neki način studentskim radom, “The Evil Dead" (1982), zadobio status kuttnog autora horor filmova, najzad je sa reprezentativnim ostvarenjem

124