Ritam

STRIP

"R.KRAMB MV" KLASICi ANDERGRAUND STRIPA 8r.3. ("ŠUND D.D." BEOGRAD) Četvorotomni izbor iz (sada već kiasičnog) opusa Roberta Crumba konačno upoznaje domaće čitateljstvo sa korenima underground stripa. Kao što je poznato, Crumb je autor koji je začeo sve najvažnije pravce, manire i forme američkog nekonvencionalnog stripa, i zato nije čudo što ga nazivaju "bogom" ove (da li sporedne?) grane vizuelne umetnosti. Među najvažnijim njegovim "pronalascima" svakako je postavijanje autora u centar priče Crumb je vrlo često i giavni junak vlastitih stripova, on je gurnut pod lupu samoispitivanja, sumnje i čak otvorenog podsmeha... Zapravo, teško je reći da li je on baš bio prvi strip-crtač koji je svoj lik koristio pri kreiranju priče, ali je to svakako činio na upečatljiv način, i u vremenu kada je underground strip scena tek pokušavala da definiše samu sebe. Bilo kako bilo, Crumb je u okvirima ovog medija bez sumnje bio prvi koji je crtao sebe kao od majke rođenog, i u mnogim kompromitujućim pozama, ito nije moglo da prođe nezapaženo tokom burnih, raskalašnih žezdesetih godina. Većina Ijudi koja je čitala ove stripove verovatno je bila privučena šokantnim prizorima seksa i nasilja, dofad neviđenim u mediju "priče u slikama", i nije imala želje niti

ambicije da se zadubljuje u ostale aspekte Crumbovog rada. Izbor namenjen jugoslovenskim čitaocima uglavnom se sastoji od storija objavljenih krajem šezdesetih i početkom sedamdesetih godina, ustvari to je Crumb kakvog ga je šira publika najviše volela; uvrnuti perverznjak, podrugljiv i eksploatatorski raspoložen prema ženama, pravi predstavnik boemštine iznikle iz đubreta megalopolisa. Robert Crumb je, medjutim,

sušta suprotnost predodžbe koje su stvorene o njemu zaljubljenik je američke kulture dvadesetih i tridesetih godina, izvorne bluz muzike i starih stripova i crtanih filmova; trenutno živi mirnim porodičnim životom u provincijskom gradiću u Francuskoj, i duboko se gnuša svega što je povezano sa prenaseijenim i bučnim gradovima. Sa strašću govori o ezotericima i marginalnim tipovima, ali je isto tako veliki Ijubitelj umetnosti koja dolazi "iz naroda", i čak poznaje

"izvornu" muziku našeg podneblja (u šta se lično uverio autor ovih redaka.) U jednoj od storija objavljenih u zbirci, Crumb se ispoveda: "Mislim da je više nego uprošćeno reći da slika ili crtež promovišu nešto samim tim što prikazuju, kao mlaćenje neke žene, na primer. U istom smislu, zar insistirati da umetnik (ili umetnica) priguši svoj instinkt i crta samo ono što preporučuje neki pokret ili trend. Šta, pa to je čist TOTALITARI2AM! Povrh svega totalni idiotluk!" Ogromna količina ironije, i traganje za siobodom ličnog izraza, nisu jedini kvaliteti autora koji nesumnjivo spada medju nekolicinu istinskih genija našeg vremena; njegova uloga u otkrivanju nove samosveti strip medija zahteva mnogo šire objašnjenje nego što to prostor ove recenzije dozvoljava. U svakom slučaju, Robert Crumb može da bude zanimljiv i kao kreator bizarnih pričica oslobođenih zdravorazumskih stega, nagoveštavajući samo delić onog što predstavlja istoriju preobražaja i evolucije underground stripa, 2a razliku od vrlo raširene predrasude koja kod nas vlada, underground pokret nije počeo i završio se tokom šezdesetih godina. U pitanju je pravac koji i danas preživljava burne trenutke. Pohvalno je što će konačno neka od klasičnih ostvarenja iz ove oblasti biti prevedena na srpski jezik, jer je to prilika da gvirnemo u suštinu i formu "oporog", “ozbiljnog" i "zaista nadahnutog" stripa. Valjda će to za neke Ijude biti jedno inspirativno iskustvo...

Saša Rakezić

131