Ritam

ne preterano poznati sastav Nirvana objavljuje svoj drugi album. Kakav je njuh vodio Davida GefEena kada je sa Sub Pop-om sklopio aranžman za objavljivanje “Nevermind” teško da ćemo ikada znati, ali kada je u januaru 92. album došao na vrh Billboard-ove liste svakome je bilo jasno da se lavina više na može zaustaviti. Pogotovo kada se zna da je predviđenipočetni tiraž bio sada već smešnih 40.000 primeraka. Eksperti za tržišne fenomene imali su svoju teoriju o šokantnoj činjenici da je ploča na kojoj sve grmi od urlanja i distorzirane gitarske buke dospela do broja 1 u prvoj nedelji nove godine: naime, gomile američkih tinejdžera su u vreme Božićnih i Novogodišnjih praznika jednostavno kupili sebi “Nevermind” kao poklon za koji su verovali da im niko drugi ne bikupio. Biloje i“naučnijih” objašnjenja. Jedan profesorpsihologije izFloride izneo je zapažanje da je album “...depresivan i nosi u sebi neko turobno, nihilističko osećanje koje je mnogima privlačno”. Naričito mladima”Grunge”, kao ime fenomena, tada počinje obilato da biva upotrebljavano od strane novinara koji nisuumeli da smisle nikakav prikladniji izraz od onomatopeje za izobličeni, režeći zvuk gitara koji su čuli. Dve i po godine kasnije, o “Nevermind” se malo šta još može reći, posebno ako ste i dalje zbunjeni kada treba da sročite ono što mislite i osećate o toj ploči. Od zaraznog gitarskog uvoda u “Smells Like Teen Spirit” (budući “Smoke On The Water” za klince koji prvi put dohvate gitaru), nesumnjivo je da se radi o jednoj od onih velikih generacijskih stvari: übitačnom spoju glasne i agresivne rock svirke, zaraznih melodija, polusmislenih i za slobodne interpretacije otvorenih tekstova, otpadničkog izgleda i, kao najvažnije možda prvi put u Americi posle Woodstocka osećaja pripadnosti kolektivnom identitetu, jednom drugačijem plemenu. S tom razlikom što je na Woodstocku svako tripovao sam za sebe tripujući da svi tripuju isto, a u Seattleu krajem 80-ih nije bilo potrebe za tripovanjem - svako je ZNAO da jeu toj gomili sam. Vredna napomena: uprkos mogućim poetičnim tumačenjima, “Smells Like Teen Spirit” svoj naslov duguje jednoj marki dezodoransa populamoj među američkim tinejdžerkama. Drugi početak: “Ten”, prvi album Pearl Jam objavljen početkom 1992. otvara novi krug medijske pomame.

51