Ritam
Šta on hoće da gleda? Kao što su pevali "The Drifters"; "Subota veče u bioskopu/ Koga je briga koji film gledaš/ Kada se maziš sa svojom curom/ U poslednjem redu balkona". A idealan momenat da se cura zagrli jeste kada je nešto na velikom platnu uplaši, Recimo, bića iz svemira. Kada je SSSR 1.10.1957. uspešno lansirao satelit Sputnjik, strah, koji je postojao sve vreme od kada su Rusi napravili A-bombu, poćeo je da dobija svoje opravdanje. Tvorci filmova su munjevito reagovali na realnu opasnost iz svemira nudeći publici nešto mnogo pitoresknije od "malih crvenih" - "male zelene". Ako je ćovekova nauka mogla da stvori nešto tako razorno - kakve li su tek njihove moći? Ako je čovek mogao tako uspešno da ispira mozak - kako li tek oni to rade? Da stvar bude lepša, postojala je ciljna grupa koju je sve to mnogo više zanimalo nego njihove roditelje. Konaćno, postojali su filmski poslenici koji su ostvarili i filmove k°ji neće biti zapamćeni samo po budalastim naslovima, nego i po svojim kvalitetima. Vremenom se zamašna produkcija američkih naucno-fantastičnih filmova pedesetih razvila do te mere da je odredjena specifikacija postala moguća. Svi se, u suštini, mogu podeliti na filmove koji zastupaju jx>zicije centra i na one koji nastupaju sa radikalnih pozicija. Prvima je imanentan pluralizam, odnosno stanovište da se američko društvo sastoji iz socijalnih grupa različitih interesa, ali je svima, manje ili više, omogućen jednak pristup njihovom parčetu kolača. Sve je u redu dok se fo postiže konsenzusom. Ko na njega ne pristaje, taj je ono Drugo. Spolja su to, naravno, Rusi, iznutra ekstremisti bilo sa levice, bilo sa desnice. Ako je centar srednja klasa, Drugo je niža ili katkad viša. Centar je zdrav,
Drugo jc abnormalno. Centar je kultivisan, Drugo l nije. Stoga, nema ničega nekultivisanijcg od divlje prirode. U filmu Them" (1954) to su mravi, u "Begining of the End" (1957) to su skakavci, a u ostvarenju "Tarantula" (1955) pauci. U istoj su kate goriji opasnosti džungle ili uc Ijenih krajcva: "The Creature : the Black Lagoon" (1954), "Black Scorpion" (1957), "From Hell It Came" (1957), 'The Attack of the Crab Monsters" (1957) gde je Drugo vojska džinovskih rakova na pacifičkom atolu, ’The Monster That ChaJlenged tha World" (1957) - gigantski proždrljivi puževi. Filmovi Centra vole mašine. One su dobre i veme, zato što ne ođstupaju od ideje svojih tvoraca. Ako su pak nevaljale, kao u "Earth vs. Flying Saucers", onda su to zapravo ostareli humanoidi obučeni u robotsku spremu. Utopijske i milenarističke teme pripadaju Drugom, i nikako ne mogu voditi dobrom. Civilizacije Krela u "Forbbiden Planet" (1955) ili Metalune u 'This Island Earth" (1955) otišle su dalje nego što je trebalo u svome znanju. Medjutim, znanje u pravim rukama jeste ono što zastupa Centar u filmu "Them"; doktor Medford odmah shvata ono što glupi policajci nisu razumeh - da su mravi opasnost, a dalja saradnja sa instancama vlasti pretvara vazduhoplovnog generala u običnog Medfordovog šofera, dok detektiv priznaje kako ne razume ni reč od doktorovog izlaganja Nije važno: sve dok se ne petljaju u nepoznato, obični Ijudi koji nisu ni naučnici, a ni vojnici, mogu da budu u redu; ali ako se uspaniče, opasni su koliko i mravi. Za razliku od ove, libcralnije varijante Centra, konzervativnija, oličcna u filmu 'The Thing" (1951), smatra da postoje i loši naučnici, baš kao i dobri. Ovi drugi će stati na stranu oficira Hendrija protiv doktora Karingtona. Jednostavno, ta struja pretpostavlja snagu übedjivanju. Kada doktor Karington prebaci Hendriju da nema nikakvu vlast u izolovanoj arktičkoj stanici, biće mu prislonjen pištolj na čelo. Međutim, čak i kada naučnik ozbiljno greši, kao u "The Fly" (1958), on više nije ludak iz tridesetih nego žrtva prema kojoj treba da osetimo sažaljenje. Radikali polaze od pretpostavke da se Drugo nalazi na Centru. Bilo da nastupaju sa levih ili sa desnih pozicija, vrlina se smatra nečim što je prirodjeno individualnosti, ne masovnosti. Centar zastupa konsenzus, Radikali dramatizuju konflikt. Desnokrilni su paranoičniji od centra: Drugo nije na dalekim ostrvima, ono je ovde medju nama. "Invasion of the Body Snatchers" (1956) slika stubove društva kao prve koje su vanzemaljci preoteli, a doktor Benel, svestan užasne sudbine koja čeka čovečanstvo, uzalud pokušava da opomene Ijude na pretnji, dok pokraj njega tutnje kamioni sa mahunama spremnim za preotimanjem drugih tela i pretvaranje čoveka u nešto zlo - јег postaje robotoliko, isprane prirode, bez duše. Levokrilni pristup ima sličan početak u "It Came From Outer Space" (1953), ali vremenom saznajemo kako su vanzemaljci dobri i da samo pozajmljuju tela ne bi li pravili svoj brod. Centar je taj koji paranoično hoče da ih uništi, ne pokušavajući da ih razume. Samo individualac, astronom Putnam, rizikuje sve, čak i život, u pokušaju da übedi mediokritete - Zemljane u vrednosti miroljubiuve koegzistencije, sve dok Drugo svojom superiomošću ne pokaže kako je oličenje dobra. Sa rasapom idealizovanog sveta pedesetih rastaču se i smerovi u naučno-fantastičnom filmu sledeče đve decenije. Pod presijom svesti o Vijetnamu, a potom i Votergejtu, Centar se predaje i prepušta teren levim i desmm radikalima, da bi tek sa Karterovom kakvom-takvom restauracijom poverenja, "Star Wars" (1977) mogle da pokupe rasturene parčiće, rekonstruišu Centar i iniciraju živahan preporod samoga žanta
Boško Milin
"The Thing" (1951) - Christian Nyby
55