Ritam

recenzije MUZIKA

ELEKTRICNI ORGAZAM "ZAŠTO DA NE" LP, kaseta (PGP RTS)

U ono besvesno euforično novotalasno vreme, tamo početkom osamdesetih, teško da je iko mogao slutiti da će 15 godina kasnije Električni Orgazam objaviti ako ne najambiciozniju, a ono svakako najobimniju svoju ploču. Cela stvar, naprosto, nekako nije bila na taj način zamišljena. Ostavimo li po strani (ali ne zanemarujući) sodo-ideološke uplive, punk/new wave je bio prvi, a verovatno i jeđini pokret unutar rokačijaje dominantnavodiljabilaupravo reakcija na preovlađujuću muziku trenutka. Ovde, uzpodrazumevajući prezir prema narodnjacima i estradi, na spisku kužnih našlo se sve što je na bilo koji način spadalo u "establišment'' - od Bijelog dugmeta (i pored svog "novotalasnog" šlihtanja) i Riblje Corbe (i pored sve "ideološke nepodobnosti") do Mirzinog jata i Novih fosila. Novi val je jednom za svagda trebalo da počisti smeče i nikada ne postane establišment. Barem smo se tako ložili. Tu negde je i početak i kraj priče o prelasku alternativeu "mainstream", takozvanoj "prodaji". S tim što je u ovdašnjim us-

lovima,u to vreme, ta prokleta prodaja bila jedina mogućnost da se uopšte bilo šta objavi. Ili je vaš bend prestajao da postoji. Glavni junak ove priče, Srđan Gojković Gillan, zavidnom i tvrdoglavom upomošću uspeo je u prethodnoj deceniji da svoju (ali ne samo njegovu) grupudovede do ranga prihvaćenosti i popularnosti koji se meri rasprodatim koncertiraa u sportskim halama,uz najmanji mogući broj kalkulantskih poteza. ’lgra rin’r cela Jugoslavija" i, delimično, 'Беjbe, ti nisi tu" zaista su minimalna "kompromitacija" za bend koji je tokom 15 godina postojanja u svoj opus sabio gotovo ceo jedan rokenrol univcrzum - od neurotičnih punk izliva, pre-

ко new wave psihodelije, do pravovemog hard rock izraza. Povremeni ekscesi, poput mini LPa "Warzsava ’81" (zvanični bootleg) ili "Les chansones populaire" (aibum obrada), bili su prvi te vrsteu ovoj (onoj) zernlji i sami po sebi đovoljni da svojim tvorcima obezbede posebno mestou neveseloj priči zvanoj Jugo-rock. O generacijskim himnama ("Nebo", "Zlatni papagaj") da i ne govorimo. U jubilarnoj godini postojanja Orgazam objavIjuje album koji bi posle dugog prilično neprođuktivnog perioda (jedan polu-album ikompilacija od 1990.) trebalo da vrati bend među one sa kojima se i übuduće računa, ali i da na neki način rekapitulira celokupnu dosadašnju karijeru. Prošireni format, duph LP, često je nepopulamo rešenje od koga se zazire (posebno publika), ali verovatno se nametnuo kao jedini mogući ishod, pogodan za ispunjenje dva navedena cilja. Stoga, ono što dobijamo u 70-ak minuta nove muzike Električnog orgazmapredstavlja šaroliku šetnju kroz gotovo sve stilske rukavce kojima se grupa provozala od početka' do danas. Nabrajati naslwe pesama i pojedinačno ih opisivati, prilično je nezahvalan posao kada se radi o ploči ovakvog obima. Ipak, neka ostane zabeleženo da je Banana, owekkqjijeodlučujrićeuticaonaformiranje zvuka "novog" Orgazma na albumu "Distorzija", ponovo odigrao bitnu ulogu, napisavši sam ili u tandemu sa Giletom neke od boljih pesama naploči. U celini, radi se o alburau čiji jaS momenti dosežu do visokih standarda Električnog orgazma iz najboljih dana, a sa druge strane nemaizrazidjih padova, sem onih koji se, tradidonalno za ovu grupu, ne übrajaju u kreativne Mkseve, već su standardni deo onoga što O rgazam čini onakvim kakav jeste. Možda jedini problem ove ploče, a čini se i samog benda, je taj što je pomalo nejasno koja je to, zapravo, publika Električnog orgazma kojoj je se ovaj album obraća. Da li svima koji su ikada voleli ovugrupu, dali onimakojitek trebadaje zavole, ili totalnim fanovima koji će uz osmeh preći preko štos-pesmica tipa "Škloke ploke flonge", Ш čuvenih (večitih) Giletovih opsesija tipa "Prljava mala devojčica". Kome god, svako će se već verovatno snaći i probrati svoj Orgazam. Ne budimo sitničavi, tezvezdioe i nisu uvek presudna stvar... ооо ш

FAKE MADONA’S UNDERVVEAR "Meatwear" kaseta (TAKE IT OR LEAVE IT) Dolazed naneke vrste generarijskog ruba beogradskog urbanog foMora, što znači ’Vaspitanf'u određenoj tradidji - ritualnoj (odlasd na koncerte), književnoj (pračenje NME-a, MM-a, Ritma ii sL), prenošenja predanja (rrruzika, SF i sl.), igara (fudbal i košarka), gradske nošnje (nikad dizelašem!) - FMU su sastavčga muzika sugeriše da su istovremeno i relikt i reminiscendja jednog zvuka, za koji se jednom Snilo da će postati generarijski i, samim tim u ticajan. Prvo - zato što se ispostavij a da su praktično j edini preostali noise/ postnoise aktivisd na ovdašnjoj sceni, đrugo - zato što nisu ostali na svojim muzičkim polazišdma kao takvim, večsu im dali dodatm smisao jednom, presvegasviraficom i melodijskom,razvojnom linijom. Materijal na 'Mearivear" je snimljen pre v& ođ godinu i po dana i - mada su FMU več tada b Oi podaleko od onoga što se čuje na njihovom prvencu iz 1992 - možda je šteta što, kađa se sa objavijivanjem več ovoliko čekalo, nije bilo nafina da se iskaže razvoj njihove muzičke ideje, u smislu kako zvučc na recen tnij im svirkama. U odnosu na tinejdžersku 'buka i bes" kreativnost debija, je put ka vlastitoj izražajnoj artikulaciji, dok stanje sadašnje sugerSe i napipavanje izvesnc harmonizarije. FMU ni u kom slučaju više nisu "simpatičan" bcnd; još uvek sa dozom tako drage nonšalandjc i posmatranja sveta fizički okrenutog naopačke, sada se mogu smatrati sastavom koji pokriva jedan segment - ma koliki bio njegov obim - na domačoj podzemnoj muzičkoj sceni "Bekstvo" iz noisea ka popu dešava se u referentnom okviru preseka paradigmi Sonic Youth i Dinosaur Jr i, mada bi im neko, možda, mogao zameriti suvišc otvoreno posezanje zauzorima, stava sam da je u jednoj maloj zemlji to, zapravo, neophodno, ako ni ztx>g čcga drugog, onda radi prevazilaženja raskoraka teorije i / - .„ д—у prakse masrisianizma. Drugim '• {Ж cć шШ rečima, FMU ne treba zameriti ' & *ffidH3B štosuvišeilinedovoljnob'čenanem. ДМВ koga, vce aku s\’Ojc snalazenje u f 'JF 1 ijß muzici koju slušaju nc budu V ‘ I ožh'otvorib' krozsopstvene težnje. / f r 1 W Za sttda ih trcha ргГттаггао kao »9 ' ч pripacinikc pop.kultumogp(.>kre, < ■ Jtgef тШл taotpora i, imamo b u vjdu relaН tivnu mcdijsku nepokrivcnost ' / ■f' ■ krajcvima,akoscrerimonez(»rU 'a; |.vM Bcograd ili Nrxi Sad, posrcdnika ШаПКВ : / AJ’Sj uinn4mariji.kojujcbezLstogipak teškodobib. ono

Војап Zikić

Tomislav Grujić

62