Ritam

ZVEZDANA KAPIJA (Stargate) SAD 1994. distribucija: M Export-Import reditelj: Roland Emmerich igraju: Kurt Russell, James Spader, Viveca lindfors, Alexis Crnz, Јауе Davidson Rdand Emmeridi, nemački reditelj naprivremenom radu n Hollywoodu, našoj bioskopskoj publici poprviput se predstavio osrednjim, visokobudžetnim akcionim filmom "Univerzalni vojnik” kojim je Jean-Claude Van Damme trebalo da bude promovisan u super zvezdu. Kao što su naredni Van Dammovi filmovi pokazali svu njegovu nesnalažljivost i nemogućnost integracije u hollywoodski establišment, tako je i Emmerichov sledeći i najnoviji film "Zvedana kapija" otkrio sve njegove slabosti, kako na planu scenarija (zajedno sa Deanom Devlinom, Emmerich je i potpisnik scenarij a), tako i na planu režij e. Tematski ovaj filmjepriča o potraziipokušaju dase đefiniše staramisterijanastanka piramida. Pričajeuobličenau gotovo neizbežnu žanrovsku sintezu SF i avanturističkog filma. Zbivanjau filmu nisu u buđućnosti (iako se njome bave), veću prošlosti u koju interveniše tehnika budućnosti pridošla sa drugih planeta. Ovakva tematsko-žanrovska postavka u stvari je mač sa dve oštrice, јег predstavlja pođručje potpune slobode kako po pitanju konstrukdje narativnosti tako i po pitanju vizualizadje iskonstruisanog predloška. Ako se ovako liberalne gradje dohvati reditelj kakav je Emmerich, bez jasnog i čvrstog stava prema temi koju obradjuje, i ako tehnička rešenja i ličnu fasciniranost prostorom na kome če se snimati film pretpostavi izradi likova i odnosima medju njima, onda se dešava degradiranje i ogrešenje o samu prirođu i zakone žanra, Zato je i priča o Rolandu Emmerichu u Hollywoodu, odnosno o ekspanaji i jurišu evropskih rediteljana "zlatnu državu", mnogo zanimljivija od bavljenja ovim frivolnim filmom. 0

Goran Mijailović

ČETIRI VENČANJA I SAHRANA (Four weddings anda funeral) Velika Britanija, 1994. distribnter: First Production reditelj: Mike Newell igraju: Hugh Grant, Andie MacDowell, Kristin Scott-Thomas Moderna britanska kinematografija ne prestaje da iznenadjuj e filmske posvećen ike radikalnim krajnostima kojih se gotovo religiozno pridržava, dajući čas konzetvativna, sterilna i ne mnogo izazovna ostvarenja, iH iznedrujuđ - nasuprot tome - i potpuno avangardne projekte koji ne uspevaju da ostvare komunikaciju sa širom publikom. Dok mračan tunel britanskog filmskog izraza svakako predstavljaju Derek Džarman i Piter Grinevej, akonzervativnu, BBC dramoletsku produkciju - "cvetna" dela Džejmsa Ajvorija ("Soba sa pogledom", "Hauardov kraj"), Ш pak nedavna "GB" dela Atenboroua, te Nila Džordana, za populistički pristup, čini se, ostaju zaduženi Majk li, Stiven Polj akof i Roland Džofe. Kakvog li populizma!? Nasuprot gorepomenutom, stoji film Majka Njuela "Cetiri venčanja i sahrana", koji po svom nepretencioznom ali ne i idejno neslojevitom izrazu, daje iskorak u pomenutoj produkdonoj politid. Veomasofisticiran humor koji krasi ovo delo, rigidne i poslovično hladne Engleze prikazuje sa naličja, ali ođ njih ne pokušava, neukusno, da napravi temperamentnu nadju. U tradidji prave melodrame, ovo je priča 0 Ijubavi i preprekama na tom putu, izmedju Čarlija (Hju Grant) i Keri (Endi Mekdauel), koji se sreću samo na venčanjima prijatelj a i po koj oj sahrani, truded se dapromene "engleski način". Ili trudeći se da seks preraste u Ijubav, obavezu 1 razumevanje, a ne obrnuto. Visprenog filmofila, engleski brak bi mogao asocirati na film "Gorki mesec" Polanskog, u kome Hju Grant igra neodlučnog, uđosadjenog engleskog bračnika koji na sve načine pokušava dapobegne ođ svoje žene Fione, koju igra Kristin Skot-Tomas. Ironično, u Njuelovom filmu, Čarli (Grant) i takođje Fiona (takodje Skot-Toma-

sova!) najbolji su prijatelji, koji na sve načine pokušavaju da pobegnu od emotivne i seksualne slobode, te zaplove u brak iz Ijubavi - naravno, ne jedno sa drugim. Prava antiteza stereotipnom pogledu Polanskog! Konstruisanakaojednoveliko,veselovenčanje, u koje bioskopski gledalac biva uvučen, priča pronalazi odličan kontrapunkt u naslovnoj sahrani jednog od najsimpatičnijih likova filma. Iskrena i istinito potresna sekvenca, postiže u potpunosti svoj cilj, namećući hepienđ kao jedino oslobadjajuće rešenje, a ne kaožanrovsku konvenciju. Scenaristički precizan, "Četri venčanja i sahrana" se kroz neusiljenost ideje, odličan humor, dobre zaplete i sjajne karaktere, vraća postulatima holivudske situacione komedije i daje veru u budućnost engleskog populističkog filma. 000

Miomir Petrović

na koincidencijama, kao i duh Vornerovog ostvarenj a prizivaju u sećanj e neke prekookeanske, pre svega britanske primere i uzore. Pretpostavljajući moralnu ambivalenciju i apsurđ priželjKvanoj akciji, ali i naklonost ka esejiziranju nužnom zanatstvu, "U zao čas" je - u stvari - donekle uspeo žanrovski ogled u kom j e prvi i jedini autorov cilj bilo rušenje zakonomernosti krimićaunutar njega samog. 00 ЛЈ)Ж. PAKET ARANŽMAN SRJ, 1995. reditelj: Ivan Stefanović, Dejan Zečević & Srdan Golubović igraju: Milica Mihajlović, Milena Pavlović, Rastko Lupulović Tri priče ovog omnibusa mladih reditelja žele da se bave urbanim Beogradom prožetim duhom rokenrola. Na žalost, kako ovaj onibus odmiče tako se njegovi početni, teoretski kvaliteti tope, a teskobniuslovi domaće produkcije i evidentno neiskustvo đebitanatauzimaju svoj danak. 0 BM. VITEZ ULICE (Street Knight) SAD, 1993. reditelj: Albert Magnoli igraju: Keff Specman, ChristopherNeam Najnovije ostvarenje Alberta Magnolija, "Vitez ulice", na najbolji način reprezentuje aktuelni trenutaku američkoj B produkciji,koja jeposle 70-tih i 80-tih, kada je bila poligon za proveru vrednosti kasnije značajnih autora i poetika, u 90-tim očigledno postala potpuno kompromisna forma. Nedostatak autentičnosti ne proizilazi iz priče, koja je žanrovski relativno precizna, već iz izostajanjabilo kakve kulturološke, sociološke 1 naravno - rasne kopče, kojabi pokušala da pruži odgovor na rastuće probleme rata bandi u Americi. Dok je prebogat i nov, crnački filmski talas rangirao nove standarde urbane LA i NY ikonografije, dotle beli autori beže od te iste ikonografije, ne đajući zauzvrat ništa. Ta su dela sa fascinantnim odmakom, neprepoznatljivošću i nekarakterističnošću u konstrilkciji urbanog američkog života, gotovo ikonoklastična. 0 MJ>. PROSPEROVA KNJIGA (Prospero’s Book) Holandija, Francuska, Italija, 1991. reditelj: Peter Greenaway igraju: John Gielgud, Michael Clark, Michael Blanc Nekomunikativni filmovi koji beže od klasične naracije i pokušavaju da odu dalje od "pukog pričanja priče", kod publike i kritike, kao po pravilu, izazivaju reakcije koje mogu da se uporede sa rezultatima popularnog Roršahovog testa. Film "Prosperovaknjiga" ekranizacija je drame "Bura" Williema Shakespearea, dakle komada koji je u svojoj suštini bajka sa srećnim krajem. Zbog toga iznenađuje da je Peter Greenaway, autor poznat po svojoj sklonosti ka opskurnom, ne retko i morbidnom odabrao baš ovaj poetični Shakespearov tekst, pored toliko mračnij ih i njegovom senzibilitetu nešto bližih. Medjutim, već posleprvihkadrovapostaje jasna Greenawayeva ideja da preobrazi prostu priču o pobedi dobra nad zlom u sebi svojstven, ekstravagantan eks-

67